city-sunny-people-street

Column | Mensen kijken

Vinden jullie het ook zo leuk om mensen te kijken? Gewoon ergens gaan zitten, goed om je heen kijken en verhalen bij je ‘personages’ verzinnen. Die vrouw die alleen zit, is die zielig of juist heel gelukkig?

Vandaag besloot ik buiten de deur te ontbijten. Met een tas vol boeken, mijn laptop en mijn laatste centen ging ik naar de Hema (ontbijten met koffie, jus d’orange, een broodje ei en croissant is hier slecht €2,- tussen 09.00 en 10.00). Punctueel als ik ben, stond ik om 08.55 al voor de deuren te wachten. Niet alleen, nee, het ontbijt is hier zo populair dat er minstens 15 anderen voor mij stonden te wachten. Er zijn zelfs Groningse studenten die na een avondje stappen niet naar huis gaan, maar zo de Hema in rollen voor een goedkoop ontbijt.

Inmiddels is het 09.55 en zit het restaurant stamp en stampvol. Studenten, eenzame bejaarden, complete vriendengroepen en ouders met kinderen komen op deze euroknaller af. Helemaal in de hoek zie ik een oude, licht verwarde man in een boek bladeren. Bril scheef op z’n gezicht, haar in de war en genietend van zijn kom koffie die bij het ontbijt hoort.

Tussen alle tientallen mensen die hier zitten, zie ik er niet één die geen Hema-ontbijt heeft besteld. Wel zit er een viertal Aziaten (ik gok dat het toeristen zijn) die het niet helemaal begrijpt. Volgens mij wachten ze nog steeds tot een serveerster hun bestelling op komt nemen, maar zo werkt het hier natuurlijk niet.

Terwijl dit verhaal tot zijn einde komt, begint ergens anders een nieuw verhaal. Ik vind het in ieder geval erg prettig om bij elk gezicht een verhaal te verzinnen. Wat gaan deze mensen vandaag allemaal doen? Wat was hun reden om hier deze ochtend heen te gaan? Ik kan het jullie hoe dan ook allemaal aanraden: een ochtend tussen 09.00 en 10.00 doorbrengen bij Hema. Niet alleen voor dat waanzinnige ontbijt, maar vooral ook voor de mensen. Nog tot 09.59 komen mensen binnen druppelen om van dit ontbijt gebruik te maken.

Geef een reactie

