Anna leest: ‘Het geheim van mijn man’ van Liane Moriarty ****

Liane Moriarty is hot! En hoewel ik één van de weinige ben die hier nu pas achter komt, is het niet minder belangrijk om alsnog te delen waarom haar boek Het geheim van mijn man zo fantastisch is. 

Ik moet toegeven dat het even duurde voordat ik werd gegrepen door het verhaal. Dit boek begint namelijk vrij snel en na de eerste paar bladzijdes waren er al zoveel personages geïntroduceerd dat ik er een beetje van in de war raakte. Maar… de vordering van het verhaal betekent ook meer duidelijkheid. En je zult zien dat dit verhaal binnen no-time verandert in een echte pageturner.   Het geheim van mijn man vertelt verschillende verhaallijnen die naar verloop van tijd steeds meer samenkomen en door elkaar heen lopen. Dit boek begint met Cecilia, één van de belangrijkste hoofdpersonages. Zij vindt in een kist op zolder een brief waar op staat ‘Liefste Cecilia, als je dit leest, ben ik er niet meer…’ De tekst ‘openen na mijn dood’ negeert ze, na hoofdstukken lang getwijfel, uiteraard. De inhoud van de brief verandert niet alleen Cecilia’s leven drastisch, maar ook de levens van de personages uit de andere verhaallijnen. Zo komen de verhalen dus steeds meer samen. 

Chicklit meets misdaad

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten ben ik groot fan van een goede misdaadserie. Maar… een chicklit op z’n tijd maakt mij ook niet ongelukkig. Dit boek biedt het beste van beiden. Het beschrijft het verhaal van verschillende huismoeders die allemaal zo hun eigen vrouwenproblemen hebben. Hilarisch, luchtig, romantisch gecombineerd met een vleugje misdaad en spanning. Dit boek leg je niet snel naast je neer. 

Voor mijn smaak deelt Moriarty net iets te veel (onbelangrijke) details die je wat mij betreft soms ook gewoon kan overslaan. De details zorgen er wel voor dat je de personages als lezer steeds beter leert kennen. De vrouwen in dit boeken zouden ook jouw of mijn vriendinnen kunnen zijn. Er is denk ik voor iedereen wel minstens één personage met wie je je als (vrouwelijke) lezer kan identificeren. 

Dit boek is perfect voor iedereen die houdt van een spannend verhaal met een vrouwelijk tintje. Het boek is minder geschikt voor mensen die te nieuwsgierig zijn en geen honderden pagina’s willen lezen om achter de waarheid te komen. Ik ben fan! Kennen jullie Moriarty’s boeken al?

Geef een reactie

