IMG_8426

Anna kookt: havermout-bananenpannenkoeken van Estée Strooker

Ongeveer een jaar geleden deelde ik dit recept voor bananenpannenkoeken. Een gezond alternatief voor brood en misschien nog wel veel lekkerder ook. Vandaag deel ik een variant op dit inmiddels welbekende recept. 

Sinds ik het kookboek van Estée Strooker, Vlees noch Vis, in huis heb, eet ik bijna geen vlees meer. Ik ben er namelijk opnieuw achtergekomen dat je met groente (en fruit) echt héél veel kan doen. Vlees noch Vis is een kookboek gevuld met 60 (!) groentegerechten. Van een kleurrijke bietenburger tot verrassende pompoenvijgentaart. Vandaag licht ik één van mijn favoriete gerechten uit. Hij komt uit het hoofdstuk Variatie vol vitamine.

IMG_8427

Dit heb je nodig (4 personen):

1 banaan
3 el volle kwark
7 el havermout
1 ei
0,5 el boter
zonnebloemolie
snufje kaneel
fruit en siroop naar keuze

Bovenstaande ingrediënten komen uit het boek van Estée Strooker. Voor de pannenkoeken op de foto heb ik een iets andere verhouding toegepast, omdat ik vandaag maar in mijn eentje at.

Ik mengde één geprakte banaan met een ei, vier eetlepels yoghurt (ik had geen kwark in huis) en 2 eetlepels havermout. Bij het bakken van het eerste pannenkoekje merkte ik al snel dat de verhouding niet helemaal goed waren, want alles viel uit elkaar. Ik voegde daarom nog een ei toe en uiteindelijk kon ik heel wat flensjes bakken. Om te bakken gebruikte ik vloeibare boter. Je kunt ook zoals Estée een klontje boter en een scheutje zonnebloemolie gebruiken.

IMG_8426

Ik maakte mijn toren van pannenkoeken af met wat kaneel, blauwe bessen en ahornsiroop. Je kunt natuurlijk je eigen variaties hier op los laten. In Vlees noch Vis wordt bijvoorbeeld gekozen voor ananas en mango, gebakken in gekarameliseerde honing. Eet smakelijk!

2 thoughts on “Anna kookt: havermout-bananenpannenkoeken van Estée Strooker

Geef een reactie

