Tips voor als je thuis aan het werk moet

Thuiswerken klinkt voor sommige mensen als de zevende hemel. Je eigen tijden indelen, veel vrijheid en noem maar op. Maar heel eerlijk? Soms is het best moeilijk. Dit zijn mijn tips.

Sinds dit semester ben ik aan het afstuderen. Spannend en leuk, maar het kost ook heel veel tijd. En die tijd moet ik vooral zelf indelen wat betekent dat ik thuis aan het werk moet. Eindeloos uitslapen en op willekeurige tijden de stad in? Zou kunnen, maar erg productief word je daar niet van. Dit zijn mijn tips om het beste uit je dag te halen als je thuis werkt!

Sta op tijd op
Als je op kantoor werkt begin je meestal rond een uur of negen. Negen uur uit je bed dus? Fout! Bedenk dat je ook nog moet ontbijten, en aankleden/douchen is ook erg handig. Zet je wekker dus niet al te laat. Ik zet mijn wekker meestal rond kwart over acht of half negen, ontbijt dan rustig en stap onder de douche, rond negen uur of kwart over negen pak ik mijn laptop erbij om aan het werk te gaan.

Maak je to-do lijst de avond van tevoren
Chaos in je hoofd omdat je zoveel moet doen is vast herkenbaar voor veel mensen. Ik heb het ook wel eens, zeker omdat ik aan het afstuderen ben en ook nog schrijf voor meerdere blogs. Prop daar ook nog mijn afstudeeronderzoek tussen en je snapt: chaos. Wat voor mij helpt is de tip die ik ooit las bij Sanny van Sanny Zoekt Geluk: maak je to-do lijst de avond van tevoren. Zo is de chaos uit je hoofd en kun je lekker slapen. ’s Ochtends weet je dan ook al wat je gaat doen. Dat geeft een georganiseerd gevoel (en daar hou ik van!)

Niet in je pyjama blijven zitten
Thuiswerken zorgt er voor dat je gemakszuchtig bent. Toch nog even snoozen, toch iets later douchen.. mijn tip: kleed je altijd om en verruil je pyjama voor normale kleding. Dat zorgt er voor dat je meer in een soort ‘workmode’ komt, net alsof je naar kantoor gaat. In pyjama heb je toch dat je je een beetje lui en nutteloos voelt, toch? Get dressed dus! Make-up kun je ook meteen doen, maar dat is aan jou.

6ae76e06251b3bd7fcfc719d2ccbb500

Plan in per dagdeel
Wat ik doe als ik mijn to-do lijst maak is indelen per dagdeel. ’s Ochtends plan ik taken in die ik het liefst voor 1 uur ’s middags af wil hebben. Dan kan ik rustig lunchen en dan weer verder met de taken die ik heb ingepland voor de middag. Zo stel je jezelf een beetje een doel en probeer je alles af te krijgen. Let wel op dat je niet teveel inpland, je moet natuurlijk wel realistisch blijven.

Niet jouw dag vandaag? Ga even wandelen of doe boodschappen
Lukt het even niet? Dat is heel begrijpelijk. Soms zit je hoofd vol of is er iets anders waardoor je even niet lekker in je vel zit. Ga even de deur uit om een blokje te wandelen (met of zonder hond) of loop naar de supermarkt om vast boodschappen te halen voor het avondeten. Zo krijg je even frisse lucht en kun je hopelijk daarna goed aan de slag.

Drink water en doe je raam open
Nog twee belangrijke dingen: drink genoeg water en zorg dat je frisse lucht hebt in de ruimte waar je werkt. De ramen even open dus, ook als het koud is buiten! Zo werk je beter, las ik ooit ergens. Want kijk maar bij jezelf: werk je beter in een kamer waar het hartstikke warm is of waar het iets kouder is? Ik denk het laatste.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips. Heb jij nog een tip? Laat het achter in de reacties.

3 thoughts on “Tips voor als je thuis aan het werk moet

Geef een reactie

