jeugdsentimentTAG

De Jeugdsentiment TAG

Al een hele tijd geleden zag ik bij Olga van Team Confetti deze tag voorbijkomen. Een hele leuke tag: over je favoriete kinderfilm en je favoriete oldskool fashionitem. Vandaag doe ik ‘m dus ook. Lees mee met De Jeugdsentiment TAG!

Favoriete kinderfilm | Lang Leve De Koningin

Bron: girlscene.nl

Ik heb vroeger zo vaak Lang Leve De Koningin gezien dat ik deze film echt uit mijn hoofd ken. Als je ongeveer mijn leeftijd bent – twintig dus – zul je deze film vast wel kennen. Hij werd namelijk ook vaak uitgezonden op televisie. Even in het kort: deze film gaat over Sara, een meisje met een hele strenge moeder die zegt dat haar vader niet bestaat. Onwijs zielig. Op school leert ze schaken, ook al mag dat niet van haar moeder, en komt het schaakspel in haar fantasie tot leven. Zo helpt ze de witte koning en praat ze in haar dromen met de prachtige witte koningin uit het spel. In het echte leven leert ze daarnaast haar echte vader eindelijk kennen. Nu ik weer aan deze film denk, wil ik ‘m eigenlijk snel weer zien. Puur jeugdsentiment dit! (En wow trouwens, de film is gemaakt in 1995, mijn geboortejaar!)

OMG-moment: Ik kom er net achter dat de Witte Koningin in de film gespeeld werd door Monique van der Ven (!). Zij speelt nu Dokter Deen en ziet er echt compleet anders uit nu ze ouder is geworden. Ik ben in shock🙂

Favoriete televisieserie | Het Huis Anubis

Bron: bloggen.be

By far mijn favoriete televisieserie toen ik klein was: Het Huis Anubis. Ik heb letterlijk elke aflevering gezien en kan nog steeds (!) de hele intro meezingen. Zeg “Een mysterie, 1000 vragen” en ik zing “dit is het huis… ANUBIS!”. In deze serie was ik vooral fan van Nienke en Fabian, het geweldige liefdeskoppel natuurlijk, maar ook van Appie (die nu o.a. in Moordvrouw speelt, zo grappig). Oh oh, wat een mooie tijden waren dat. Ik heb trouwens zelfs de film gezien die er gemaakt werd van Het Huis Anubis dus je kunt wel stellen dat ik fan was.

Favoriete kinderboek | Hoe Overleef Ik…

Bron: ikbenbeau.blogspot.com

Wie kent ze niet? De Hoe Overleef Ik-boeken van Francine Oomen. Ik heb ze serieus allemaal van voor tot achter gelezen, en sommige zelfs meerdere keren. Van Rosa, haar belevenissen met haar vriendje Neuz en haar eeuwige mails met Jonas en Esther kon ik geen genoeg krijgen. In 2010 moest ik dan ook gewoon het laatste boek lezen, ook al was ik al 15 jaar. Verder las ik ook nog Lena Lijstje van Francine Oomen, hele vrolijke boeken met honderdduizend lijstjes voor de meest uiteenlopende dingen en super toffe vormgeving. En een paar jaar geleden, in 2012, kwam het boek Hoe Overleeft Rosa in New York? uit. Voor iedereen die alle HOI-boeken vroeger heeft gelezen maar zelf nu al veel ouder is (mensen zoals mij dus, ha!). Ik las het boek in een paar dagen uit. En trust me: ook het lezen waard.

Favoriete nummer van de Spicegirls of een andere band | The Ketchup Song

De Spicegirls was helemaal hot toen ik geboren werd, maar dat heb ik als baby natuurlijk niet meegekregen. In mijn tijd, de zeroes, was The Ketchup Song een zomer lang een ware trend. Iedereen kende het nummer uit zijn hoofd en danste het bijbehorende dansje mee, hoe slecht soms ook. Dus ja, dat is wel mijn favoriete bandnummer.🙂

Favoriete fashionitem | Haarbanden

Bron: lilys.be

Veel meer dan nu waren haarbanden een trend. Ik droeg ze zelf ook heel erg veel. Mijn zwarte en roze haarband met een strik waren mijn favoriet, maar ik had ook een dun exemplaar met een regenboogpatroon. Ook heb ik ooit wel de dikkere haarbanden gedragen, enorm populair op de basisschool en niet te vergeten de ‘hoofddoekjes’ met glitters. Ja, allemaal gehad. Best hilarisch om terug te zien op foto’s, maar toen was het gewoon heel modieus zullen we maar zeggen.

Favoriete snoep/snack | Schuimblokken

Bron: tallsay.com

Ik kan me nog goed herinneren dat ik schuimblokken kocht. Ik was een jaar of tien en mocht samen met mijn zusje wat verder de wijk uit. En dat hoef je bij mij geen twee keer vertellen: dan ga ik op ontdekkingstocht. Samen met andere buurtkinderen gingen we zo regelmatig naar de Primera waar je snoep kon scheppen. Mijn plastic zakje vulde ik altijd met lekker veel schuimblokken. Zo lekker zoet. Ik at ze vooral in de zomer omdat we toen altijd buiten speelden. Mooie herinneringen in ieder geval. Nu weet ik niet eens of ik wel schuimblokken lust, al ben ik nog steeds een zoetekauw.

Favoriete tv-reclame | KPN ‘Goeiemoggel’

Ik moest even nadenken hoor. Want een favoriete tv-reclame? Geen idee eigenlijk. Tot ik me bedacht dat een reclame compleet populair was toen ik op de middelbare school zat. Misschien weet je het zelf ook nog wel: iedereen zei opeens ‘goeiemoggel’ in plaats van ‘goedemorgen’. Allemaal door deze reclame van KPN. Hoe grappig!

Favoriete nummer | The Veronica’s & Fergie

Oke, eerlijk gezegd kan ik geen favoriet nummer kiezen uit mijn jeugd. Dus ik kies er stiekem twee. Deze van The Veronica’s was mijn favoriet aan het begin van de middelbare school. Twee toffe emomeiden met catchy liedjes, ik vond het geweldig. Grijs gedraaid, zoals ze zeggen. Maar ik was ook fan van Fergie (en nog 1000 andere artiesten uit de Top 40) en vond Clumsy en Fergalicious geweldig.🙂 Als ik die nummers hoor waan ik me weer in klas 1 als dertienjarig meisje met stikhaarband.

Ik hoop dat jullie de TAG leuk vonden. Neem ‘m gerust over op jouw blog. Tot de volgende blogpost! 

9 thoughts on “De Jeugdsentiment TAG

Geef een reactie

