header_fietscolumn

Column | Fietsen door de stad

Woensdag liep ik door mijn fijne studentenstad Utrecht, dronk ik koffie met mijn huisgenoot en kwamen we spontaan op het idee om langs wat fietsenwinkels te lopen. Ik heb namelijk nog geen fiets hier, terwijl ik er al meer dan een half jaar woon. Daar moest verandering in komen.

‘We kunnen wel even kijken toch, bij de nobelstraat zijn een paar fietsenwinkels’, opperde mijn huisgenoot. Ik knikte instemmend. Even kijken naar wat fietsen, prima idee. We liepen richting Janskerkhof en kwamen bij de nobelstraat. Bij Fietsenwinkel 1 zagen we vooral dure nieuwe fietsen en dure tweedehands fietsen. En duur is niet zo handig als je student bent. ‘Wel een toffe omafiets deze, met dat zitje voor op. Dan kun je er ook een kratje opdoen, super handig’, zei ik bij een van de fietsen. Maar ja, het prijskaartje was nou niet mijn favoriete onderdeel.

“Ik zag al helemaal voor me hoe ik op deze fiets door Utrecht tourde..”

Fietsenwinkel 2 viel meteen veel beter in de smaak. Fijne fietsen, goede prijs. ‘Mag ik met deze fiets een rondje fietsen door de winkel?’, vroeg ik aan twee mannen die druk bezig waren om wat fietsen te repareren. Na wat onverstaanbaar gemompel en vaag geknik waaruit volgens mij bleek dat het mocht, fietste ik een rondje door de zaak op een bruine Sparta-fiets. Best fijn. Ik zag al helemaal voor me hoe ik op deze fiets door Utrecht tourde. En zo geschiedde: ik stond opeens bij de kassa en rekende de fiets af.

Bron: mottainaicycles.com

Bron: mottainaicycles.com

En – dit mag in de krant – fietste (!!!) ik dus uit de stad helemaal naar mijn studentenhuis toe. Normaal ga ik altijd met de bus. Want ja, geen fiets (en geen zin) maar wel gratis studenten OV.

“Yay voor de fiets en kom maar door met die zomer”

Maar weet je? Eigenlijk was het fietsen helemaal zo erg niet. Het was wel koud, maar met een muts op en handschoenen aan ging het prima en was ik er zo. Ik zie al helemaal voor me hoe ik in de zomer heerlijk naar de stad fiets zonder jas, op terras zit met een koud drankje of ijsjes eet. Ik zeg: yay voor de fiets en kom maar door met die zomer. Ik heb er zin in!

One thought on “Column | Fietsen door de stad

Geef een reactie

