785x420_2

Column | De ‘vermoorde’ platformen uit mijn jeugd

Uiteindelijk krijgt alles de noemer ‘herinnering’ toegewezen. Zoals de kaartjes die je verzamelt bij plaatselijke souvenirwinkeltjes in Zuid-Frankrijk of de reeks polaroidkiekjes genomen met kerstavond. Zo ook social mediakanalen. Over enkele jaren betreuren, of juist vieren, we wellicht het overlijden van Facebook. Het leek me daarom interessant om vandaag de balans op te maken over de ‘vermoorde’ platformen uit mijn jeugd.

Misschien wel een kanjer om te starten en het doet al pijn wanneer ik het me probeer te herinneren. De angst om te verwoorden hoeveel tijd ik hieraan verspilde, bezorgt me haast stuiptrekkingen. Als ik nu terugblik, kan ik niet vatten hoe verkeerd mijn Habbo-bestaan wel niet leek. Hoe groot voelde de struggle om elkaar te vertrouwen bij het wisselen van spullen? Uiteindelijk werd ik steeds opgelicht doordat ik worstelde met de naïeveling in mezelf. Of de ontelbare louche types waar ik contact mee maakte in de openbare kamers. Om maar te zwijgen van het aantal ‘relaties’ die ik op dat moment had. Serieus, oppersletje.

In die tijd kreeg ik een e-mailadres om te chatten met mijn toenmalige vriendinnetjes. Per slot van rekening ontaarde dit in talloze sessies mijnenveger en dammen waardoor mijn ouders een limiet moesten stellen omtrent het gebruik van MSN. Niet langer leek ik Queen B. Met slechts een uurtje per dag online werd ik al snel van mijn troon gestoten door een andere populatie mijnenveegsters.

Chronologisch volgde Netlog. Dat exacte gevoel van opwinding toen ik me aanmeldde, herinner ik me nog als de dag van gisteren. Er opende zich een nieuwe wereld, eentje waarin het draaide om het maken van populariteit. In tegenstelling tot de HC op Habbo en de munteenheid WP op WebPet hoefde je hierin niet te investeren. Vanaf dat ogenblik bungelde er altijd een cameraatje aan mijn pols. Wat voor onzin ik hier allemaal postte, vinden jullie waarschijnlijk irrelevant en niet vertelswaardig. Laten we het daarop houden.

Over Laura
Laura (17) komt uit Mechelen en heeft een voorliefde voor alles wat te maken heeft met fotografie, landschappen, mode, kampvuren, edelstenen en reizen. Op haar blog Victoria Pour Toi – waar ze onder haar pseudoniem Victoria schrijft – komen al deze onderwerpen samen in een mooie verzameling artikelen. Voor CHAPTER 2 zal ze eens in de twee weken een artikel met ons delen.

5 thoughts on “Column | De ‘vermoorde’ platformen uit mijn jeugd

Geef een reactie

