6x frustraties van een caissière

Zoals sommigen van jullie misschien wel of niet weten heb ik een bijbaantje bij de supermarkt als caissière en baliemedewerker. Een leuke baan, hoor! En zoals elke baan brengt ook deze bijbaan wat frustraties met zich mee. Herken jij je al in één van deze zes frustraties?

1. Bellende klanten

‘Hallo? Ik praat tegen je.’ Ik vind bellende klanten zo onbeschoft; ze zeggen geen woord tegen je en kijken je vaak nog niet eens aan. Eigenlijk zouden we ze niet meer moeten helpen aan de kassa. Dat doen ze trouwens al bij een bakkerij in Nederland. Hoe goed is dat?!

2. Wanneer klanten het mandje onder de kassa neerzetten

Ik denk dat iedereen die caissière is (geweest) wel snapt wat ik hiermee bedoel. Vrijwel elke supermarkt heeft van die mooie rekjes voor de mandjes. Vaak staan ze dan ook netjes naast de kassa, zodat ze niet over het hoofd gezien kunnen worden. Meestal staan er zelfs al wat mandjes in, zodat er een voorbeeld is. Toch weten klanten het te presteren om het mandje ergens onder de lopende band tussen hangende plastic tasjes te gooien.. En wij? We kunnen alles blijven verzamelen en opruimen.

3. Stomme grappen over de kassabon

Nadat ik netjes vraag of de klant de bon mee wil hebben krijg ik vaak één van deze standaard zinnen te horen: ‘Ik kan het toch niet declareren.’ of ‘Ja graag, ik moet de muur nog behangen.’

4. Langzaam inpakkende klanten

Eén van de grootste frustraties als caissière is toch wel een langzaam inpakkende klant. Als een klant voor €300 euro aan boodschappen heeft gekocht en die vervolgens met een vreselijk slakkentempo gaat inpakken, dan heb ik geen ruimte meer op de band om de producten voor de volgende klant neer te zetten. Gevolg is dat de rij onnodig vreselijk lang wordt en dat ik heel erg awkward zit te wachten totdat ik weer verder kan.

5. Kleine bedragen met een briefje van €50/€100

Hoe vervelend is het dat er betaald wordt met groot geld als het gaat om maar een bedrag van €2,90? Dat betekent € 47,10 euro aan wisselgeld en met een briefje van € 100 zelfs € 97,10 euro! En aangezien ik maar maximaal 4 briefjes van €20 en 0 van €50 mag hebben, wordt dat terugbetalen erg lastig. Er is nog maar één ding wat het nóg vervelender maakt; heel duidelijk een kleiner briefje van bijvoorbeeld €5 zien zitten waarmee het bedrag wel kleiner betaald kan worden.

6. Klanten die hun pinpas random uit het apparaat trekken

Er is best een grote groep klanten dat in ernstige paniek raakt wanneer het pinautomaat aangeeft dat er geen saldo is of dat de code onjuist was. 9 van de 10 mensen trekt dan ook ineens de pas eruit alsof er anders één of andere wereldramp plaats vindt. Toch is dit ook echt bijna nooit nodig. Anders had ik dat ook echt wel gezegd. Of van die klanten die geen geduld hebben om te wachten tot er een piepje is dat aangeeft dat het pinnen is geslaagd en alsnog de pas er te vroeg uittrekken. Dan ben je alleen maar langer bezig, want het moet opnieuw.

Herkennen jullie je hier ook in? Of kan jij de lijst nog wel aanvullen met een vervelende situatie voor een caissière? Laat het achter in de comments!

9 thoughts on “6x frustraties van een caissière

  1. Jups, ik herken dit zohard. Ik heb nog een tijdje in de Albert Heijn gewerkt aan de kassa en dat van die pinpas is zo vervelend. Dat apparaat begint dan helemaal te blokkeren !

  2. Hahah even dit werk gedaan. Ik moest soms bepaalde groenten zelf aantikken in de machine omdat die en vaste prijs hadden. Ik kende ongewone groenten soms alleen niet en moest dan vragen wat het was aan de klant hahaha, oeps awkward! 😉

  3. Wat mij nog wel eens overkomt in de supermarkt; mensen die aangeven geen bonnetje te willen, waarna ze vervolgens beginnen te krijsen tegen de cassiere dat ze geen bonnetje hebben gekregen en die Wel. Persé. Willen. Overkomt dat jou nou ook zo vaak? Want ik trek me de haren al uit het hoofd als ik gewoon sporadisch als klant in de rij sta en dat hele gedoe moet aanschouwen.

    • Jaa dat is ook zo’n rottig verschijnsel! Helemaal wanneer je al iets van de volgende klant hebt gescand, want dan kan je het bonnetje niet meer uit de kassa halen.. Dat moet dan helemaal via een programma in de computer én dan moet je ook nog weten hoelaat dat was en het bedrag.. Vréselijk!

Geef een reactie

