Paula leest: De Cirkel van Dave Eggers

De Cirkel van Dave Eggers stond al maandenlang op mijn lijst met boeken die ik nog wilde lezen. Veel te lang, eigenlijk. In het kader van mijn goede voornemen om meer te gaan lezen in 2016 besloot ik dit boek te gaan lezen in januari. En dit is wat ik van het boek vind.

Waar het boek over gaat
“De Cirkel draait om de hoofdpersoon Mae Holland, die wordt aangenomen door haar vriendin Annie bij het fictieve internetbedrijf De Cirkel, een combinatie van Google, Facebook en Twitter. (..)  Het bedrijf ‘De Cirkel’ wil alles in de wereld deelbaar en openbaar maken, ze streven naar een monopolie op het vlak van internetgebruik en naar afschaffing van de privacy. In het verhaal zien we, door de ogen van Mae, hoe de ‘De Cirkel’ meer en meer macht krijgt over de volledige (privé-)wereld. Zo ontwikkelen ze programma’s als ‘SeeChange’, ‘PastPerfect’ en ‘SoulSearch’ om informatie van hun klanten te kunnen krijgen. Het uiteindelijke doel van de cirkel is ‘the completion’ (de voltooiing) het rond maken van de cirkel, volledige kennis van elke burger hebben.” – via Wikipedia.

image

Grappig, interessant en romantisch
Wat ik van het boek vond? Ik vond het vooral grappig, chaotisch, interessant en romantisch. Grappig omdat de hoofdpersoon Mae echt heel erg leuk is. Ik kon me goed in haar in leven, en ik denk dat veel mensen dat kunnen. Mae werkte eerst namelijk bij een saai bedrijf, zo’n alledaags bedrijf dat best oke is maar niet uit blinkt. Als ze door haar vriendin bij De Cirkel mag komen werken veranderd dat haar hele leven. Ze kijkt haar ogen uit bij het nieuwe bedrijf. De gedachten van Mae die je in het boek terug leest zijn heel herkenbaar. Bijvoorbeeld in het begin van het boek als Mae formulieren moet ondertekenen en ze een vingerafdruk met inkt dat automatisch van je vinger verdwijnt. Van zulke dingen staat ze dan echt even te kijken.

De gedachten van Mae die je in het boek terug leest zijn heel herkenbaar.

Ondanks het grappige en herkenbare aspect is het boek ook heel chaotisch, maar wel op een goede manier. Mae krijgt naar mate het verhaal verder gaat bijvoorbeeld steeds meer taken en daarbij ook meer schermen bij haar bureau. Heeft ze er eerst nog een, is het binnen een paar weken al vier. Daardoor merk je dat de hoofdpersoon chaotischer wordt, het bijna niet meer aan kan af en toe. Dat is chaotisch om te lezen, maar ook zo interessant.

En interessant is het zeker
Het hele verhaal over Mae en het bedrijf vond ik echt geweldig, het is zo interessant om te lezen. Bij De Cirkel moest ik daarnaast zeker denken aan bedrijven als Google of Facebook. De Cirkel is alleen een overdreven versie van Google, namelijk met allerlei programma’s waardoor je geen privacy meer hebt. Het is natuurlijk fictief, maar het zette me wel aan het denken. Wat als dat in de toekomst bijvoorbeeld echt gaat gebeuren? Het hele idee van je privacy kwijtraken stukje bij beetje is zo interessant.

Daarnaast is er in het boek ook nog een mysterieuze man, namelijk Kalden. Hij duikt soms op en zoent dan opeens met Mae. Mae wil er achter komen wie hij is, maar hij blijkt onvindbaar in de social media van De Cirkel. Heel leuk aspect in dit boek, vond ik.

Toch iets minder
Het enige minpunt aan het boek vond ik het einde. Ik had echt iets compleet anders verwacht. Ik kan niet te veel zeggen omdat ik anders het einde verklap, maar het is best wel shocking. Om eerlijk te zijn vond ik het einde wel een beetje jammer, maar aan de andere kant is het ook wel passend bij het verhaal.

Als je het boek gelezen hebt, laat me dan weten in de reacties wat jij er van vond!

Linkje bol.com

7 thoughts on “Paula leest: De Cirkel van Dave Eggers