rust

5x tot rust komen in stressvolle situaties

Zijn jullie ook zo druk met het studeren? Misschien tijd voor een pauze? Zet een grote kop koffie of thee voor jezelf, plof lekker neer in de bank en lees mee hoe ik probeer tot rust te komen tijdens deze moeilijke periode.

 

1) Maak iets af. Het maakt niet uit hoe groot of klein dit ‘iets’ is, maar wanneer ik iets (denk aan: een recensie afschrijven, een stuk tekst afronden, een hoofdstuk samenvatten) voltooid heb, heb ik altijd (meer dan normaal) het idee dat ik veel gedaan heb die dag. Zorg er wel voor dat je ergens mee bezig gaat dat je duidelijk kan afronden. Stel voor jezelf op wanneer jij vindt dat het af is.

2) Wissel je verschillende projecten af. Ik studeer, schrijf artikelen, doe interviews en heb een blog te onderhouden. Toen ik aan mijn studie begon, had ik dit nooit voor mogelijk gehouden. Maar juist die verschillende dingen in je leven zorgen ervoor dat het mogelijk is het allemaal te doen. Wanneer het studeren even niet meer lukt, ga ik eerst verder met een artikel of een blogbericht. Ik moet het immers toch allemaal doen. Op deze manier heb ik uiteindelijk toch het gevoel dat ik mijn tijd nuttig heb besteed en dat lucht enorm op.

3) Maak lijstjes. Ik maak bijna elke dag een lijstje van wat ik nog moet doen. En dit helpt enorm. Lijstjes bieden je overzicht. En overzicht zorgt voor rust in je hoofd.

4) Persoonlijke verzorging. Organiseer een ‘home spa’. Een warme douche of een warm bad, een goede scrub en een fris gezichtsmasker kunnen voor mij al zoveel doen. Ik vind het vaak lastig om niets te doen, ik ben erg slecht in tot rust komen. Wanneer ik mijn gezicht in smeer met een maskertje ben ik vaak gedwongen om gewoon even een kwartiertje op bed te liggen en niets te doen, omdat ik moet wachten tot het masker is ingewerkt.

5) Zet je telefoon uit. Ja, ik weet het: dit is ontzettend lastig. Ik ben er zelf heel erg slecht in. Toch weet ik ook dat dit heel goed werkt. Social media kan zo ontzettend vermoeiend zijn, meestal zonder dat je echt door hebt. Ik krijg constant berichten binnen. Via Whatsapp, Facebook, e-mail, Twitter en ga zo maar door. Allemaal kleine berichtjes die vaak nietszeggend zijn. Toch moeten je hersenen dit allemaal verwerken. Wanneer je een dag zonder telefoon zou leven, zou dit ongetwijfeld voor een hele hoop rust zorgen.

Succes!

3 thoughts on “5x tot rust komen in stressvolle situaties

  1. Pingback: Rituals… Qi Stress Relief Serum | We Call It Beauty

Geef een reactie

