roddelen

Column | Roddelen

‘Heb je gezien wat Lotte vandaag droeg?’ vraagt ze me. Ik kijk haar aan en denk hard na. Wat had Lotte ook alweer aan? Ik weet het niet meer. Ik zeg: ‘Ja.’ ‘Afschuwelijk, vind je ook niet?’ En ik zeg weer: ‘Ja.’ Waarom weet ik zelf eigenlijk ook niet. Wanneer Lotte even later langsloopt hoor ik mijn klasgenootje naast me iets roepen: ‘Lotte, ik vind je jas echt fantastisch! Waar komt ‘ie vandaan?’

roddelen

Roddelen: we doen het allemaal weleens. De één misschien wat vaker dan de ander. Ik vroeg me af: waarom eigenlijk? En ik speurde speciaal voor jullie het internet af. Allereerst viel mijn oog op iets dat het altijd betrouwbare Wikipedia deelde:

“Roddel of achterklap wordt door de Dikke Van Dale beschreven als ‘opzettelijk slechte dingen van iemand vertellen’. Roddelen is een menselijke activiteit waarbij over iemand wordt gesproken – in ongunstige zin en vaak onwaar – zonder dat de persoon in kwestie bij het gesprek aanwezig is.”

Bovenstaande quote versterkt niet helemaal wat ik wilde vertellen. Roddelen wordt al snel afgekeurd of zelfs gezien als pesten. Toegegeven: ik roddel zelf heel wat af met mijn vriendinnen. Niet om andere mensen zwart te maken, maar omdat het soms gewoon heerlijk is om even goed te zeuren. En misschien zit het wel gewoon in ons om over anderen te praten – we krijgen er soms zelfs meer zelfvertrouwen van als een ander iets verkeerd doet.

Lotte kijkt ons aan. Verbaasd staart ze eerst naar mij, naar mijn klasgenoot en daarna naar haar eigen jas. ‘Hij is van mijn moeder geweest’, zegt ze. Ze loopt door en mijn klasgenoot stoot me aan en begint keihard te lachen. Eigenlijk wil ik hier helemaal niet bij horen. Ik kijk haar aan en zeg: ‘Ik vind haar jas wel mooi’. Daarna loop ik weg. Het is prima om te roddelen, maar op deze manier mensen belachelijk maken? Daar heb ik dan weer niets mee.

Beeld: We Heart It

One thought on “Column | Roddelen

Geef een reactie

