Processed with VSCOcam with hb1 preset

Column | Who’s up for some shopping?

Hoewel mijn bankrekening het me niet altijd even hartig gunt, behoor ik tot de groep vrouwen die genieten van het rondjossen met een reeks tassen aan hun arm en een tinteling ervaren bij het bewonderen van hun aanwinsten. Materialistisch? Een beetje. Spijt? Nooit!

Dit blog is geschreven door onze gastblogger Laura.

Elke zaterdag als ik door Mechelen fiets na een voormiddag aan de tekenacademie, kan ik de verleiding amper weerstaan om even snel H&M binnen te hoppen of enkele seconden te treuzelen voor de etalage van Zara. Door mijn jarenlange shopervaring ken ik de kneepjes van het vak als geen ander. Ook ik irriteer mij vaak aan de ellenlange rij aan de kassa, de regel van het beperkt aantal kledingstukken meezeulen of de afgrijselijke LED-verlichting in het pashok. Serieus, doen ze dit om ons te pesten?

Processed with VSCOcam with hb1 preset

Vroeger huppelde ik als een hondsdol kleutertje door de winkels. Ik raakte de paspoppen aan, speelde verstoppertje achter de kledingrekken en aanschouwde wat andere kinderen uitkozen om te passen. Zo verloor ik toch een aantal keren mijn mama in dit doolhof met als gevolg dat ze me met een verhit gezicht uit de speelhoek sleepte. Gelukkig riepen ze nooit mijn naam af door de luidsprekers. Zoiets zou na al die jaren nog herhaald worden op familiefeesten. Opgelucht dat ik daarvan gespaard bleef.

 Luisteren naar mijn preek zal je!

In de volgende alinea doorloop ik het patroon van een winkelbezoek. Geen zin in gezeur over krukjesloze pashokjes en de eindeloze speurtocht naar de perfecte winterjas die overigens niet bestaat? Dan kun je dit verhaal beter even skippen. En anders: welkom. Iets waar ik vaak al de kriebels van krijg, speelt zich af bij de ingang. Waar is de paraplubak? Na een gevecht met de regendruppels waarbij mijn haar weer tot een heus krulfestijn ontpopt, wil ik op z’n minst dat natte spul kwijt. Helaas begrijpt niet iedereen mijn probleem want vele winkels beschikken immers niet over dit broodnodige element.

Vaak gaapt de ene na de andere je aan als een aap in een dierentuin. Als ze beseffen dat het wel degelijk gaat om een menselijk wezen, komen ze op een drafje aangelopen met die ene klassieke openingszin ‘Kan ik je ergens mee helpen?’. Het wordt toch eens tijd om zich te realiseren dat het zo niet werkt. Meestal lag ik eens vriendelijk terug en bots ik daarna op irritatie drie: de beperkte oplage van kledingstukken. HELP, MIJN MAAT VALT NIET TE BESPEUREN! Dat heb ik weer, denk ik dan altijd. Net wanneer ik eens een broek vind waar ik de rest van m’n leven mee delen wil, moet ik hem noodgedwongen terugleggen op het schap.

Processed with VSCOcam with hb1 preset

Waarom ik toch, ondanks alles, gelukkig word van shoppen? Het ontspant me. En daarmee is alles gezegd. Voor jou helpt mediteren, je buurman loopt liever een rondje. Ik winkel graag. Hoewel ik soms behoorlijk gefrustreerd raak van deze opgesomde zaken, paradeer ik zonder twijfel het allerliefst met mijn aankopen voor de spiegel.

Over Laura
Laura (17) komt uit Mechelen en heeft een voorliefde voor alles wat te maken heeft met fotografie, landschappen, mode, kampvuren, edelstenen en reizen. Op haar blog Victoria Pour Toi – waar ze onder haar pseudoniem Victoria schrijft – komen al deze onderwerpen samen in een mooie verzameling artikelen. Voor CHAPTER 2 zal ze eens in de twee weken een artikel met ons delen.

2 thoughts on “Column | Who’s up for some shopping?

  1. Leuk artikel! Ik ben een echte online-shopper. Hoef je ten minste niet al die kleren door te zoeken of ze je maat hebben. Ik vind shoppen wel leuk, maar als ik echt iets specifieks wil hebben vind ik het fijner om in m’n eentje te gaan. Als je met vriendinnen bent is het ook heel gezellig maar dan hoeft het voor mij niet ‘doelbewust shoppen’ te zijn. En vaak als een ander juist iets nodig heeft ben ik degene die alsnog dingen scoort terwijl ik eerst geen eens zin had haha.

Geef een reactie

