Column | Kom maar op met die kleur!

Op troosteloze dagen zoals deze in januari loop ik, as usual, rond een uur of half acht naar de bus toe. De luchten verkleuren van donkergrijs naar lichtgrijs en je mag eeuwig dankbaar zijn als je ’s ochtends een klein straaltje zon kan meepakken. Bij de bushalte ziet iedereen eruit alsof ze uit The Walking Dead komen: als een zombie. Iedereen draagt grijs, zwart, wit en misschien een vleugje donkerblauw of donkerrood hier en daar. Doodsaai. Ik pleit voor de invoer van meer kleur in de kledingkast. Is die ochtend meteen een stuk minder troosteloos.

K3 zong het al: ‘Alle kleuren van de regenboog’. Nou K3, dat valt in het echte leven vies tegen. Heel vies. Als ik om me heen kijk, waar dan ook, is het namelijk een saaie bende. De smartphonestarende mensen in de trein dragen allemaal een zwarte jas. Niet echt iets om blij van te worden. Op school gaat iedereen voor de combinatie wit, grijs en zwart en ook op straat is iedereen gehuld in kleuren waar je alleen mee naar een begrafenis zou moeten gaan. Ik word er verdrietig van.

Want echt, waarom kiezen we nooit eens voor rood, geel, groen of blauw? Paarse jas, roze muts, rode tas. De saaie grijze dagen in januari zouden er in ieder geval een stuk leuker uitzien. Gelukkig gebeurt het al een beetje, zo spot ik de laatste tijd veel mensen met een knalgele jas. Heerlijk vind ik dat. Als ik iemand zie met zo’n jas – en dat is niet zo moeilijk, want dat valt wel op in die zwarte massa – word ik spontaan vrolijk. Yes, kleur. Yes, geel. Wat vrolijk, wat leuk. Meestal lach ik even naar die persoon als blijk van waardering (want een onbekende knuffelen op het station omdat ze er fantastisch uitzien is misschien een beetje te veel van het goede) en loop ik daarna zelf met een glimlach verder.

Als ik iemand zie met zo’n jas, word ik spontaan vrolijk

Het zou fantastisch zijn als iedereen wat meer kleur zou dragen. Ik pleit voor minimaal een felgekleurd item in je kledingkast. Kies het zelf uit: blauwe schoenen, groene jas, rode coltrui of gele broek – het maakt niet uit zolang het maar geen zwart, grijs of wit is. En voor alle omg-nee-ik-draag-alleen-zwart-want-dat-kleedt-af-mensen: zwart kleedt niet af (ik help je maar even uit de droom). Dus draag eens kleur, al is het maar een gele jas bij je normale zwarte outfit. Maakt het leven een stuk leuker en zorgt dat je januariblues als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Meer columns lezen van Paula?

Trictracgekte
‘Je bent hier voor gemaakt!’
Vroeger in de zomer

Geef een reactie

