skipdewinterdipfront

Skip de winterdip! | 10 tips

Nu de ‘warme’ decembermaand plaats maakt voor het grijze januari zit er niets anders op dan keihard te vechten tegen die winterdip. Wij delen alvast 10 handige tips.

skipdewinterdipfront

Brrr. Lopend naar school voel ik de zoveelste ijskoude windvlaag langskomen. Ik trek mijn sjaal wat dichter tegen mijn nek aan en doe mijn handschoenen aan. De winter is nou eenmaal niet mijn favoriete seizoen, en ik gok zo dat veel mensen het met me eens zijn. In het begin vind ik dat hele wintergedoe nog wel leuk, maar daarna word ik er gek van. Weer een ijskoude dag terwijl je naar buiten moet, dat het donker is als je thuis komt en dat de zon ver te zoeken is. Kortom: dan zit ik bijna tegen een winterdip aan. Om niet echt depressief te worden en je winterdipje ook echt een dipJE te houden heb ik een paar tips, voor iedereen die net als mij niet van een eindeloos lange winter houdt.

1 /Kijk series of films op Netflix. De sneeuw mag hier dan naar beneden vallen, in Gossip Girl vieren ze vakantie in The Hamptons. Gegarandeerd wegdromen als je zo’n serie kijkt. Verder kan je natuurlijk ook lachen om Jess in de serie New Girl. Of wegzwijmelen bij Ezra (#teamezria hier!) en alle andere knappe boys uit Pretty Little Liars. Mocht je benieuwd zijn, Anna en ik vinden Ezra en Wren de leukste twee PLL-guys.馃槈
2 / Drink warme chocolademelk/koffie/thee. Ik word altijd blij van een lekker warm drankje. Thuis een lekkere warme chocolademelk maken met een flinke dot slagroom of een warme caramello (koffie met slagroom en caramelvlokken – smaakt bijna als Starbucks) halen op school. Van die momenten met een warm drankje in mijn hand geniet ik echt.
3 / Vakantiekiekjes terugkijken. Scroll door je Instagramfeed of de opgeslagen vakantiefoto’s op je computer. Door je vakantiekiekjes krijg je vast gedachten zoals: ‘‘Ooh ja, toen op het strand waar we gingen zwemmen en toen meloen haalden. Het was toen echt 35 graden!” of ”Dat leuke restaurantje bij het strand waar we toen pizza aten.. oh my..”.聽Blije gedachten dus! En ben je niet op vakantie geweest? Dan heb je vast wel leuke uitstapjes gemaakt of andere leuke dingen gedaan (met je vriendinnen). Denk er aan terug en koester die mooie momenten.

IMG_20131214_174252

4 / Zoek nog 茅茅n keertje de kerstcollecties op van alle make-up merken die je maar kunt bedenken.聽Ik hou van beautyshoppen, met kerst liggen de schappen vol kerstcollecties. Vooral bij de high-end merken natuurlijk. Ik bedoel maar: M.A.C., Guerlain, Dior en Chanel. Droom weg bij alle glitters, rode lipsticks en glanzende highlighters en check of je nog wat geld op je rekening hebt staan om iets moois voor iemand anders of jezelf te kopen.
5 / Ga naar buiten! Ja, het vriest buiten en je zit liever binnen met een deken over je heen series te kijken.. maar: get out! In de winter schijnt de zon een stuk minder waardoor je – logisch – minder licht opvangt. Je krijgt minder Vitamine D binnen. Veel mensen kunnen daar niet goed tegen en worden zelfs depressief. Voorkom die mega winterdip en ga elke dag even naar buiten als het kan. Of het nou op de fiets naar school is, je in het weekend een rondje loopt door het bos of loopt naar je werk. Een beetje frisse lucht en Vitamine D krijgen is goed voor je.
6 / Blijf niet te lang in bed liggen, maar sta vroeg op. Volgens Volkskrant聽is het belangrijk om de dag te plukken. ‘Al lig je om 2 uur ’s nachts in bed, sta iedere dag voor 8 uur op’, vertelt chronobioloog Judith Haffmans aan Volkskrant. Hierdoor wordt het makkelijker voor je biologische klok om de tijd in de gaten te houden en je lichaam wakker te maken. Een hele handige tip dus, want blijven liggen is heel verleidelijk als het zo koud en donker is buiten.
7 / Sporten of bewegen. Eh, sporten? Niet mijn ideale tip om van een winterdip af te komen, maar schijnbaar helpt het. Door sporten maak je een gelukshormoon aan, en dat is wel handig als je een beetje down bent toch? Gelukkig mag je ook gewoon bewegen, las ik in hetzelfde artikel van Volkskrant. Dus wandelen of fietsen naar school is prima. Pik je meteen nog een beetje zonlicht mee.

autumn2

8 / Maak een afspeellijst met zomerhits. Zet Vamos a la playa聽(ach ja, dat foute zomernummer) maar weer in je afspeellijst of kies een ander zomerliedje waar je vrolijk van wordt. Want die ijskoude windvlagen doorstaan als je op de fiets zit of buiten loopt kun je toch net iets beter aan met vrolijke zomerliedjes in je oren. Oh ja, een standaard afspeellijst op Spotify kan natuurlijk ook – aanrader.
9 / Volg een vrolijk Youtube-account. Van andere mensen die blij zijn word ik ook altijd vrolijk. Vooral van de SacconeJoly’s, een YouTube-account van een gezin uit Londen. Onwijs leuk om te volgen, want van de kids Emilia en Eduardo wordt echt iedereen blij.
10 / Ga een dagje of een paar dagen weg. Tripje naar Parijs/Berlijn/Londen? Ik zou spontaan vrolijk worden van al die mooie lichtjes in een Europese hoofdstad. Maar hey, je kan ook gerust 茅茅n dagje weggaan. Een markt of winkelcentrum in Duitsland bezoeken of schaatsen in bij de schaatsbaan in de buurt. Vraag of vrienden meewillen tijdens een middagje schaatsen om daarna warme chocomel te drinken. Plus: je beweegt genoeg tijdens het schaatsen, pak je meteen tip 7 mee. Handig! Ik hou echt zo van schaatsen in de winter, of het nou binnen is of buiten op natuurijs. Misschien ben ik de enige die dat echt fantastisch vind (omdat ik uit Friesland kom?) maar het is echt leuk. Doe het eens!

En dat waren mijn tips. Ik ben geen expert, maar deze tips helpen mij een winterdipje voorkomen. Hopelijk hebben jullie er iets aan!馃檪

 

4 thoughts on “Skip de winterdip! | 10 tips

  1. Pingback: Anna’s Diary #10 | Dutch Design Week | Chapter 2

  2. Pingback: Lieve Paula #13 | January blues | Chapter 2

Geef een reactie

