12059099_1229906793702375_953835390_o

Column | Rücken, nein en stehen blijven

Na een bezoekje aan Keulen, Duitsland, ben ik tot de conclusie gekomen dat Duitsers het zich wel erg gemakkelijk maken qua taal.

Zo liepen mijn vriend en ik langs een sportschool in Duitsland. Rücken stond er in koeienletters op het raam. Ik vroeg wat het betekende. Rücken betekent rukken, zei hij. Ik vraag me nog steeds af waarom er rukken op een sportschoolraam staat. Misschien bedoelen ze dat in deze sportschool mensen goed gewichten omhoog kunnen ‘rukken’. Of zo.

Die avond zaten we bij de Chinees (er was niets anders open). In Nederland roep ik vaak gewoon wat random nummertjes en zeg ik dat ik er graag kroepoek bij wil. Nou in Duitsland werkt dat niet zo. Gesetteld aan ons tafeltje kregen we de menukaarten in onze handen gedrukt. We hadden keus uit duizenden verschillende gerechten. Gelukkig hadden ze op de eerste paar pagina’s een aantal menu’s samengesteld. Ons oog viel echter op een menu dat volgens de kaart alleen voor vier personen was. We besloten te vragen of we dat menu ook voor twee personen konden bestellen. En wanneer je dan een antwoord als: ‘Nee sorry, dat gaat helaas niet lukken omdat we dan teveel overhouden. Maar u kunt ook dit menu doen, deze lijkt er een beetje op. Als u er dan haaiensoep bij wilt, kunt u deze er nog los bij bestellen,’ verwacht, kregen wij een: ‘Nein’ toegesnauwd.

Toen we uiteindelijk na 30 dramatische minuten ons eten tegen heug en meug naar binnen hadden gewerkt, wilde we graag betalen. De ober had hier alleen weinig zin in en liep drie keer langs ons tafeltje terwijl hij ons geroep negeerde. We besloten dan maar naar de bar te lopen om daar te betalen. En waar je dan een antwoord als: “Meneer, wilt u hier even blijven staan? Ik moet even dit dienblad wegbrengen en dan ben ik elk moment bij u zodat u kan betalen,’ verwacht, kregen wij een: ‘STEHEN BLIJVEN’ toegesnauwd.

Tja, die Duitsers hebben het maar makkelijk. Waar wij hard moeten nadenken hoe we een zin formuleren, hebben zei met één woord de hele lading gedekt. En dan heb ik het nog niet eens over de nagesynchroniseerde films. Ik heb Home Alone al 15 keer gezien, maar dit had ik nog nooit meegemaakt. Gemütlich hoor.

Aufwiederhören.

One thought on “Column | Rücken, nein en stehen blijven

Geef een reactie

