5x zo kom jij elke dag vroeg je bed uit

Precies twee weken geleden schreef Esther haar ode aan de avondmens.  Vandaag wil ik iedereen, die net als wij, ook zo’n moeite heeft met vroeg opstaan een handje helpen. Na het toepassen van deze 5 tips wil je nooit meer anders!

Toegegeven: ik kom maar zelden meteen mijn bed uit. De snooze-knop wordt bij mij minstens 21424350 aangezet, voordat ik mezelf daadwerkelijk uit bed sleep. Ik weet ook dat wanneer ik wél uit mijn bed kom, ik hier de hele dag plezier van heb. Hoog tijd dus voor een rijtje fijne tips. Dat kunnen we wel gebruiken tijdens de meest grijze maand van het jaar: januari.

vroeg-opstaan

1. Maak een einde aan je social media-verslaving
Een moeilijk proces waar iedereen doorheen moet: LEG DIE TELEFOON NOU TOCH EENS AAN DE KANT! Ik zeg het zo vaak tegen mezelf en toch blijf ik het doen. Wanneer ik ’s avonds in bed beland, moet en zal ik eerst nog een uur door mijn YouTube-, Instagram-, Facebook- en Twitterfeed scrollen. Waarom? Dat weet ik zelf eigenlijk ook niet. Wat ik wel weet is dat ik – en ieder ander – vele malen beter slaap(t) zonder al die social media-onzin. En bovendien zorgt het beeldscherm van je telefoon ervoor dat je lichaam minder melatonine aanmaakt. Gewoon weg met die telefoon, dus.

2. Zorg dat je weet hoeveel slaap jíj nodig hebt
 Acht uur slaap per dag schijnt de gemiddelde hoeveelheid te zijn. Wees je er bewust van dat dit een gemiddelde is en dus niet voor iedereen geldt. Misschien ben jij wel tevreden met 6 uur of juist 9. Deze app rekent precies uit hoe laat je moet gaan slapen en vertelt je ook meteen waarom, handig!

3. Heb geduld
Verwacht nu niet meteen na een dag resultaat. Je lichaam heeft even tijd nodig om te wennen aan nieuwe situaties. Om precies te zijn: 21 dagen. Zolang heb je nodig om aan een nieuwe gewoonte te wennen. Zet ‘m op!

4. Doe gewoon net alsof
Fake it until you make it! Laat je lichaam geloven dat je heel graag wakker wil zijn. Hoe? Door het doen van taken waar je niet bij hoeft na te denken. Open de gordijnen, poets je tanden en zet koffie. Na het voltooien van deze taken zal je wakker genoeg zijn om de dag voort te zetten.

5. Sla nooit je ontbijt over
Nee, ook niet stiekem toch doen. Je ontbijt is namelijk de belangrijkste maaltijd van de dag. Al is het slechts een paar happen yoghurt of wat melk met granen. Zorg dat je in ieder geval iets eet. Bereid je maaltijd een avond van te voren zodat je hier tijdens de vroege morgen niet over na hoeft te denken. Zo voorkom je dat je het ontbijt uiteindelijk toch nog overslaat.

Vroeg opstaan blijft moeilijk, maar ik beloof jullie dat deze tips het in ieder geval iets makkelijker maken. En niet vergeten: nooit meer snoozen!

Bron: PureWow
Beeld: WeHeartIt
3 thoughts on “5x zo kom jij elke dag vroeg je bed uit

Geef een reactie

