12085246_1229906800369041_1316197831_o

Column | Trictracgekte

Levensweg, Monopolie of Stratego? Leuk, maar om dat nou úren achter elkaar te spelen.. liever niet. Geef mij maar Trictrac. Mijn lievelingsspel.

Ik herrinner me nog de zomer waarin het allemaal begon. Mijn zusje en ik speelden buiten met alle andere kinderen uit de buurt. Het was hartstikke warm. Volgens mij was er weer een hittegolf aangekondigd. We speelden verstoppertje, zaten bij de gracht waar het pontje op en neer vaarde en aten ijsjes als de ijscoman langskwam met zijn kar. Toen we langs het huis van twee buurmeisjes liepen zagen we hun ouders aan tafel zitten buiten. Ze speelden een spel. Iets met bruine en witte stenen en een gek bord, met driehoeken. Trictrac. We gingen kijken.

Een paar dagen later deden we mee. Ik speelde tegen de vader of moeder van het buurmeisje en mijn zusje speelde na mij weer. Het waren fijne avonden, vaak met een glas koud drinken, wat lekkers en natuurlijk hét spel. We speelden door tot mijn vader uit de steeg naast het huis liep en zei dat we thuis moesten komen omdat het al laat was.

En zo veroverde trictrac een beetje mijn hart. We speelden het jaren niet, volgens mij. Tot mijn vader een eigen trictracspel vond, verscholen ergens in een kast. Daarna speelden we weer volop. En nu nog steeds. Vaak halen we de bruine koffer met de witte en bruine stenen tevoorschijn. Op grijze regenachtige zaterdagen, maar soms ook op een zomeravond. Ik kan het uren achter elkaar spelen met mijn zusje. En dan denk ik terwijl het kerst is, terug aan die eindeloze warme zomeravonden.

3 thoughts on “Column | Trictracgekte

  1. Pingback: Paula’s Diary #15 | Kerstcadeautjes, uitslapen en trictrac | Chapter 2

  2. Pingback: Column | Kom maar op met die kleur! | Chapter 2

Geef een reactie

