12059099_1229906793702375_953835390_o

Column | Ode aan de avondmens

Je zit in de trein, de vierzits, en je kijkt rustig om je heen. Naast je een man, keurig in pak, Appletje op schoot en ontzettend in zijn sas met zijn Starbuckskoffie. Jij zit op zich ook best lekker en geniet van je ‘Strawberry love’ AH ontbijtje. En dan kijk je voor je en zie je iemand zitten die eruit ziet alsof ze het liefst aan de noodrem wil trekken, om vervolgens weer terug naar huis te lopen.

Van die ogen die praktisch dichtzitten, van die vieze slaapsnotjes in de hoekjes en mondhoeken die ongeveer tot op haar knieën hangen, echt zo’n chagrijnige kop. Brr, snel wegkijken voordat ze je een dodelijke blik toewerpt. Je hebt het vast wel eens meegemaakt. En oh ja, die persoon met de mondhoeken en slaapsnotjes ben ik dan dus.

Ja kijk, wakker worden is zeg maar niet echt mijn ding. Nooit geweest en zal het ook nooit worden, en dat zullen al mijn vriendinnen in volle glorie beamen. Ik ben een avondmens en daar ben ik trots op. Op de middelbare school was ik zo iemand die de dag voor het tentamen ’s nachts om twee uur de wekker zette om vervolgens vrolijk tot vijf uur door te leren, nog een uurtje te gaan slapen en de daaropvolgende ochtend iedereen dodelijke blikken toe te werpen aan het ontbijt (dat ik al ongeveer duizend jaar steevast oversla). ’s Avonds presteer ik gewoon beter. Ben ik er meer bij met mijn hoofd, om het zo maar eens te zeggen. En het is heus niet zo dat avondmensen steevast studenten zijn die elke avond tig kratten bier wegtikken om vervolgens het uitgaansleven te bestormen (hoewel die er ook heus wel zijn), maar avondmensen zijn mensen die simpelweg meer actief zijn in de avond. Dingen zoals wasjes doen, sporten of stageverslagen maken, ik doe het zo veel liever ’s avonds dan ’s ochtends.

Maar jammer genoeg zijn er altijd nog van die stomme ochtendmensen die het plezier voor je verstieren door te zeggen: ‘Je went wel aan het vroeg opstaan’. Nee. Is niet zo. Bovendien moeten ze niet zeuren, ik bedoel: hallo, het werk dat zij ’s avonds niet meer kunnen opbrengen, doen wij, avondmensen, dan nog. Terwijl we door de maatschappij gedwongen worden om mee te leven met de ochtendmensen en om half negen aan te schuiven bij college/werk, en wanneer de ochtendmensen dan om vijf uur al het werkleed achter zich laten, gaan de avondmensen stug door.

Ik zeg toch ook niet: “Je went wel aan het uitslapen.”

Dus avondmensen, sta op! Je mag er zijn! Applausje voor jezelf.

Deze column verscheen eerder op eo.nl/beam

3 thoughts on “Column | Ode aan de avondmens

  1. Pingback: 5x zo kom jij elke dag vroeg je bed uit | Chapter 2

Geef een reactie

