12059099_1229906793702375_953835390_o

Column | Nog steeds snap ik er de ballen niet van

Een man staat te schreeuwen. Ik hoor hem wel, maar ik zie hem niet. Mijn blik gaat over de menigte, maar ik kan het geluid niet plaatsen. De longen uit zijn lijf, overal bovenuit. De wind slaat in mijn gezicht en de regen prikt in mijn ogen.

Verwoed druk ik mezelf door de menigte. De mannen zijn weer eens in overvloed. Ze zien er allemaal hetzelfde uit. Zwarte jas, groene muts. In hun ene hand een biertje, in de andere hand een bakje patat. Met drie zakjes mayonaise, want één is veel te weinig.

Een zitplaats heb ik niet en ik voel hoe mensen me continu in mijn zij duwen. Ik voel me onzichtbaar. Ze willen ook het beste plekje, ze willen zien wat er gebeurd. Ze joelen en ze schreeuwen, twee centimeter achter mijn oor. Maar nog steeds hoor ik die ene man overal bovenuit.

Zijn geschreeuw valt op. Ook de andere toeschouwers met zwarte jassen en groene mutsen buigen hun hoofd om goed te luisteren waar het geluid vandaan komt. Maar de wind speelt spelletjes en ik zie dat alle groene mutsen een andere kant op kijken. Het klinkt alsof hij jong is, ergens in de twintig. Waarschijnlijk heeft hij een goede conditie, want hij schreeuwt zonder af en toe adem te hoeven halen. Hij klinkt blond, stekeltjes en misschien heeft hij wel een oorbel.

“GA GEWOON VOETBALLEN MAN.” Ik hoor hem weer. Maar nog steeds zie ik hem niet. Ik scan de menigte. Ik wacht tot hij weer begint te schreeuwen, dan moet ik er snel bij zijn. “SCHEIDS DAT IS ROOOOOD.” Ik doe mijn ogen dicht en probeer te peilen waar het geluid vandaan komt. En hoe onopvallend hij ook is, uiteindelijk zie ik hem zitten.

Rond de veertig, zwarte jas, groene muts. In zijn ene hand een biertje, in de ander een bakje patat. Met drie zakjes mayonaise, want één is veel te weinig. Ook bij deze voetbalwedstrijd zijn de mannen weer in overvloed en ze zien er allemaal hetzelfde uit.

 

 

 

 

2 thoughts on “Column | Nog steeds snap ik er de ballen niet van

Geef een reactie

