Column_Paula

Column | ‘Je bent hier voor gemaakt!’

‘Je bent hier echt voor gemaakt’, zeggen ze wel eens als je iets heel goed kunt. Ik vind het een mooie uitspraak. Hoewel niemand het ooit tegen mij heeft gezegd, voel ik zelf wel dat ik gemaakt ben voor sommige dingen. Zoals schrijven bijvoorbeeld. Want als ik typ dwarrelen de woorden een voor een neer op een lege pagina in Word. Nou ja, meestal dan, ook ik heb wel eens geen inspiratie of zo’n dag waarop je document angstvallig leeg en wit blijft omdat de woorden niet op papier willen komen. Op dat soort momenten vraag ik me af: waar ben ik nog meer goed in – waar zou ik nog meer voor gemaakt kunnen zijn?

Schrijven is iets fantastisch en ik denk dat het me echt ligt. Ik wil niet zeggen dat ik mezelf een natuurtalentje vind, maar ik vind wel dat ik het goed kan. En hoewel ik het schrijven niet wil opgeven, vraag ik me wel eens af: wat ik was gaan doen als ik geen journalistiek was gaan studeren. Wat voor talenten had ik dan ontdekt bij mezelf?

Geen journalistiek studeren, ik kan het me bijna niet voorstellen. Hoewel ik nooit enorm getwijfeld heb, keek ik toen ik op de middelbare school zat ook naar andere opleidingen. Een opleiding tot docent bijvoorbeeld, het liefst maatschappijleer of geschiedenis, dat leek me heel erg leuk. Als ik die opleiding had gekozen stond ik misschien nu wel voor de klas tijdens mijn stage. Misschien had ik dan wel ontdekt dat ik goed was in lesgeven, in werken met leerlingen en – who knows – in rekenen. Gek om daar over na te denken. Maar wie weet was ik daar ook wel voor gemaakt.

En stiekem lijkt het me nog steeds leuk, dat lesgeven. Maar eigenlijk draait het vooral om manieren om je eigen talenten te ontdekken. Dat vind ik altijd heel bijzonder. Zo had ik nooit gedacht dat ik best aardig kon koken voordat ik uit huis ging. Dat talent heb ik nu toch een beetje. En werken onder hoge tijdsdruk? Door mijn stage leer ik nu dat ik daar best goed in ben.

Iedereen heeft talenten, ook jij. Je moet ze alleen vinden, en daarna door blijven zoeken naar nieuwe talenten. Zo kom je erachter waar je goed in bent. En wie weet zegt iemand dan ooit tegen je: ‘wauw, je bent hier echt voor gemaakt’. Over welk talent dan ook. Van hele goede koffie maken omdat je in een koffiezaak werkt tot mooie tekeningen of teksten maken op papier. Iedereen is ergens goed in, ook al denk je soms van niet omdat het even niet lukt. Een wit worddocument komt uiteindelijk toch vol te staan met woorden, ze dwarrelen uiteindelijk toch wel op papier. En een goede kop koffie zetten heeft tijd nodig, maar als je de techniek onder de knie hebt zet je voor iedereen een heerlijke latte macchiato.

Meer column’s lezen van Paula?
Vroeger in de zomer
Paula en de pompoenhype
Waar je voor staat

2 thoughts on “Column | ‘Je bent hier voor gemaakt!’

  1. Pingback: Column | Kom maar op met die kleur! | Chapter 2

Geef een reactie

