Column | De kaartjesautomaat

Ik sta voor de kaartjesautomaat op het station. Ik voel mijn hart in mijn keel kloppen, niet van de spanning, maar omdat ik geen conditie heb. Was ik maar wat eerder weggegaan, dan had ik niet zo snel hoeven fietsen. En dan had ik nu wat meer tijd om een kaartje voor de reis te kopen. En ja, ik weet het, dat heb ik allemaal zelf in de hand. Ik heb de vrijheid om mijn eigen tijd in te delen en toch kies ik er voor om op het allerlaatste moment weg te gaan.

Met mijn ogen dicht breng ik mijn wijsvinger naar het schermpje en tik een willekeurige letter in. Ik doe mijn ogen open. Ik heb de S ingetikt. Teleurgesteld kijk ik naar de resultaten. De helft van de plekken waar de trein me naar toe zou kunnen brengen, ken ik niet eens. Ik klik het scherm weg en begin opnieuw. Er verschijnt een H op het scherm. Ja, nu begint het er op te lijken. Een dagje Haarlem is niet verkeerd. Toch twijfel ik weer. Ik wis de H van het scherm. Waarom doe ik dit ook alweer?

Ik heb de vrijheid om zelf te kiezen welke reis ik af leg. Of het nu een treinreis is of de reis van mijn leven. Welke afslag zal ik nemen? Niemand legt mij regels op. Ik kan zelf bepalen in welke trein ik stap, welke studie ik volg en in welke kleur ik mijn nagels wel of niet lak. Ik kies zelf waar ik woon, welke kleren ik draag en wie mijn vrienden zijn.

Ik kijk achter me en zie dat er zich een rij begint te vormen. Hoe lang sta ik al wel niet voor deze automaat? Zeker tien minuten. Ik moet nu echt wat gaan doen. Ik klik dus maar op de G van Groningen. Gewoon maar weer naar huis, naar mijn vertrouwde omgeving. Nadat ik alle stappen heb doorlopen, wordt mijn kaartje eindelijk geprint. Ik stop het in mijn portemonnee en loop snel richting het perron. Ik zie een trein wegrijden. Misschien heb ik er wel voor gezorgd dat de mensen achter mij in de rij deze trein hebben gemist.

Een klein halfuur later loop ik alweer door Groningen. Niemand die me tegenhoudt. Niemand die zegt dat het niet mag. En vooral niemand die mijn vrijheid weet in te perken.

2 thoughts on “Column | De kaartjesautomaat

  1. Pingback: Column | Ken ik jou niet ergens van? | Chapter 2

Geef een reactie

