12085246_1229906800369041_1316197831_o

Column | Paula en de pompoenhype

Je kan er niet meer omheen. Ze zijn overal, echt overal. In de Albert Heijn staan ze zelfs op de schappen waarin de hamburgers en rundervinken liggen. Ze hebben zelfs gezichtjes. Ze staan op borden bij elke Starbucks. Je raadt het misschien al: ik heb het over pompoenen.

Waar kwam die pompoenhype in hemelsnaam vandaan? Ik vraag het me af. Het lijkt dit najaar erger dan normaal. Want echt overal zijn pompoenen. De Albert Heijn is bedolven onder de flespompoenen en de normale oranje varianten mét eng gezichtje. Ze keken me al aan bij de ingang, die oranje dingen. Dus ik ging overstag en nam er een mee in mijn mandje. En plotseling belandde ik zelf midden in de hype. De grote pompoenhype. Want net als elke foodblogger heb ik nu ook een obsessie met deze groente (of fruit? waar horen pompoenen überhaupt bij?).

Stond ik dan. In de keuken in mijn studentenhuis. Met een belachelijk groot mes hakte ik de pompoen in stukjes. En dat ging nog niet zo makkelijk. Waar het in de video van Albert Heijn zo makkelijk leek, is het pompoen snijden in werkelijkheid een ware hel. Ook met een scherp mes is zo’n ding doorsnijden een pittig klusje. Maar ik zette door en had na een tijdje, naast zweetdruppels op mijn hoofd, mijn pompoen in mootjes gehakt.

Olijfolie, uitje, pompoenstukjes. Kippenbouillon, zout en peper. Dat gooide ik in de pan. Inclusief een beetje nootmuskaat. Makkelijkste recept ooit die ik van internet had geplukt. Beetje crème fraiche en je soep is helemaal klaar. Maar eerlijk: zo’n keukenprinses ben ik niet. Ik dacht dat het zou mislukken. Maar toen ik na een sprintje naar de Blokker (om een staafmixer te kopen, die hadden we namelijk niet in ons studentenhuis) mijn oranje soepje proefde, verscheen er een glimlach op mijn gezicht. Ha. Ik kan dus tóch koken. Mijn soep smaakte namelijk hemels. Zonder te overdrijven.

En nu zit ik hier een column te tikken terwijl ik net pompoensoep heb gegeten. Ik had een deel ingevroren dus ik nam weer een kom. Nog steeds lekker. Pompoen, oh my. Ik wil meer. Ik wil alle recepten met pompoen maken. Net als alle foodbloggers. Nu snap ik pas waarom het zo lekker is. Dus mocht je tips hebben, laat het me weten. Voorlopig vertoef ik namelijk nog wel even op een oranje wolk. Met eng gezichtje.

4 thoughts on “Column | Paula en de pompoenhype

  1. Pingback: Paula’s Diary #11 – Pompoensoep en naar IKEA | Chapter 2

  2. Pingback: Column | ‘Je bent hier voor gemaakt!’ | Chapter 2

Geef een reactie

