12082798_1229906790369042_1122777849_o

Column | Scherp zien

Met ongeloof kijk ik door de glazen van de bril. Of ik kan lezen wat er in de verte op dat grote bord staat. Ja, nu wel, denk ik terwijl ik me afvraag wat ik nog meer heb gemist in mijn leven. Zag ik altijd zo weinig en onscherp?

Ik plof neer op de bank en zet mijn tas naast me neer. Dat mag eigenlijk niet, want ‘dan wordt de bank vies’. Ik doe het toch. Snel rits ik mijn tas open en pak ik mijn net aangeschafte bril uit het brillenhoesje. Voorzichtig zet ik hem op mijn neus. Ik kijk naar buiten en deins van schrik terug. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik weinig zag, misschien kwam dat doordat ik niet wist wat ik miste.

De boom achterin de tuin krijgt bladeren, meer dan ik in eerste instantie dacht te zien. De met klimop begroeide schutting zit vol met vogels en hun nestjes. Hier en daar beweegt er een takje in de heg, omdat er een vogeltje op landt. De eerste krokusjes komen uit de grond om aan te geven dat de winter voorbij is. De meeste zijn paars, hier en daar zit er een witte tussen, maar gele krokussen heb ik nog niet gezien dit jaar.

Langzaam zet ik mijn bril weer af. De krokussen worden paarse stipjes, de vogels verdwijnen en bladeren zie ik nog nauwelijks terug in de groene vlek die een heg moet voorstellen. De kersenbloesemboom in de voortuin heeft nog steeds takken, maar knoppen zie ik nu niet meer zitten. Zonder bril had ik wellicht nooit geweten dat de lente er aan zat te komen. Met slechts min anderhalf, de bescheiden sterkte die mijn ogen nodig hebben, gaat er een wereld voor me open.

2 thoughts on “Column | Scherp zien

  1. Pingback: Column | Ken ik jou niet ergens van? | Chapter 2

Geef een reactie

