12085246_1229906800369041_1316197831_o

Column | Waar je voor staat

Het NSMBL festival was veel meer dan alleen roze ballonnen, een te gekke zweefmolen en een nailbar. Tenminste, dat vond ik wel toen ik er zaterdag was met Anna. We bezochten namelijk een workshop over personal branding. De naam klinkt misschien saai, maar het was een echte eye opener. Want, wie ben jíj eigenlijk?

“Wie ben jij?”. Als iemand je dat vraagt zeg je gewoon hoe je heet, soms hoe oud je bent en heel af en toe nog wat extra informatie. Maar wie ben je écht? Wat vind je belangrijk in het leven? Waar sta je voor? Al die vragen kwamen aan bod toen we een workshop volgden van de geweldige Nancy Poleon (Branded U).

Geen SLB
Het zette me aan het denken. Waar sta ik voor, wat zijn mijn waarden? Ja, klinkt allemaal heel SLB-achtig (studieloopbaanbegeleiding, zo’n vak die je tijdens je opleiding krijgt om zogenaamd dingen over jezelf te leren door SWOT-analyses te maken. Vreselijk. Hier kan ik uren over doorpraten). Toch vind ik het goed om er eens over na te denken. Zulke dingen zijn namelijk belangrijk in het leven. Je waarden bepalen wie je bent. En het is goed om te weten waar je voor staat.

Waar ik voor sta
Wat mijn waarden zijn? Ten eerste vind ik eerlijkheid belangrijk. Als je liegt, dan ben ik al snel klaar met je. Ook vind ik vriendelijkheid écht heel belangrijk. Simpel lachen naar iemand, aardig doen en vooral niet iemand kwetsen met woorden maar op een nette manier met iemand praten. Zo probeer ik zelf te zijn. En stiekem hoop ik dat anderen het dan ook doen. Want laten we eerlijk zijn, een lading kritiek over je heen krijgen vindt niemand leuk. Dus doe dat ook niet bij een ander. Wees gewoon vriendelijk en breng je feedback op een normale manier. Dat kan namelijk ook (tip voor docent X. maar dat terzijde!).

Workshop
Al die gedachten over waarden en dingen heb ik dus allemaal door één workshop. Door de enorm leuke workshop van Nancy op het NSMBL festival, zoals ik al zei. Anna en ik zaten frontrow alleen maar te knikken en aandachtig te luisteren, zo interessant was het. Want waar jezelf voor staat is altijd belangrijk. Voor je werk later, maar ook voor jezelf. Want: Als je niet eens weet wie jezelf bent, hoe moeten anderen dat dan weten?

3 thoughts on “Column | Waar je voor staat

  1. Pingback: Column | ‘Je bent hier voor gemaakt!’ | Chapter 2

Geef een reactie

