12059099_1229906793702375_953835390_o

Column | Ik snap er de ballen niet van

Het is een waar slachtveld. Ik zie overal rood. De kou slaat venijnig in mijn gezicht, het kruipt onder mijn kleren, ik verstop me nog dichter in het hoekje.

Woedende mensen, ze schreeuwen in mijn richting, ik zie de sputters naar me toe vliegen.

Ik wil niet kijken, maar ik heb geen keus. Het gaat als in slow motion, een onderbuikgevoel, ik voel dat het gaat komen. Geschreeuw, gevloek, iemand wordt geschopt. Ze rennen er allemaal achteraan. Ze vliegen elkaar in de haren, alsof ze niks te verliezen hebben. Er is niet eens drank in het spel. Ik zie alleen maar haat.

Nog meer rood, ik ril van de kou. Nu is iedereen gestopt waar ze mee bezig zijn. ‘Verdomme man, niet zo kinderachtig!’ hoor ik iemand roepen. ‘Waar ben je nou mee bezig dan?! KAPPEN VERDOMME.’ Een jongen grijpt met een vertekend gezicht naar zijn enkel. Zijn schreeuw gaat door merg en been, een vriend trekt hem snel overeind, weg hier. Hij wordt verwoed het slagveld afgesleept, niemand die het merkt, niemand die het uitmaakt.

Ik probeer me buiten de strijd te houden, me er niet mee te bemoeien, maar het is lastig. De kou gaat zijn tol eisen, ik word chagrijnig, ik wil schreeuwen. Maar ik doe het niet. Ik hou me er buiten. Ik wil helemaal niet kijken, maar ik heb geen keus.

Dan gaat er een fluitsignaal. Verbouwereerd sta ik naar het voetbalveld te staren. De voetballers slaan elkaar bemoedigend op de rug. Alsof ze net niet met twee gestrekte benen de vloer met elkaar hebben aangeveegd. De jongen met zijn enkel kan wonder boven wonder weer lopen en er zijn maar liefst drie rode kaarten uitgedeeld. Ik snap er de ballen niet van.

Wanneer men een voetbalvriendje aan de haak slaat, brengt dat een aantal verplichtingen met zich mee. Een offer dat ik gemaakt heb. Of ik daar spijt van heb? Dat laat ik even in het midden. Kuch.

One thought on “Column | Ik snap er de ballen niet van

Geef een reactie

