12082798_1229906790369042_1122777849_o

Column | Misschien was dat de nacht dat ik begon met schrijven

Die dag hadden we samen een lijstje voor later gemaakt. Mijn buurmeisje en ik. We waren er van overtuigd geweest dat we onze dromen moesten vastleggen. Ik had een pen uit de leren etui van mijn vader gepakt. Hij was er niet blij mee geweest, het was een dure pen geweest. Toen hij zag wat ik er mee had opgeschreven, gaf hij me de pen terug. Ik mocht hem houden.

De zon scheen, we zaten op de gele schommels in de achtertuin. Als we goed ons best deden, schommelden we zo hoog dat we over de schutting de achtertuin van mijn buurmeisje konden zien. Die zag er heel anders uit. Vol met dieren in plaats van planten. Mijn buurmeisje had altijd twee vlechten in haar lange haar. Haar drie zusjes, die ook allemaal vlechten in hun haar hadden, zwaaiden naar ons. Over de schutting.

Langzaam vouwde ik het briefje open en las ik nog eens, voor de zoveelste keer, mijn dromenlijstje na.

Ik sprong van de schommel af en landde zachtjes in het natte gras. De grassprieten kriebelden aan mijn blote voeten terwijl ik richting de druivenstruik liep. Ik plukte er één en stak hem in mijn mond. Bah, deze was nog zuur. Het maakte me niet uit, ik at er nog één. Toen pakte ik het briefje uit mijn broekzak. Ik droeg een tuinbroek van spijkerstof, destijds mijn favoriete kledingstuk. Langzaam vouwde ik het briefje open en las ik nog eens, voor de zoveelste keer, mijn dromenlijstje na. Bovenaan stond: in een groot huis wonen en heel veel boeken schrijven. Misschien was dat de nacht dat ik begon met schrijven.

5 thoughts on “Column | Misschien was dat de nacht dat ik begon met schrijven

Geef een reactie

