Column_Paula

Column | Liefde voor de herfst | Chapter2.nl

Hoewel de lente mijn favoriete seizoen is, heb ik ook altijd iets gehad met de herfst. Van warme chocolademelk met slagroom maken tot wandelen door het bos, ik vind het allemaal even fijn. Alleen de regenachtige dagen waarop ik de deur uit moet, vind ik iets minder. Maar ach, op die dagen duik ik gewoon iets dieper in mijn warme okergele sjaal.

Soms voelt het als de dag van gisteren dat ik op mijn fiets naar de middelbare school stapte. Vooral de regenachtige septemberdagen kan ik me nog goed herinneren. Dat ik dan op de fiets stapte ’s ochtends, rond een uur of kwart voor acht (ik kwam graag lekker vroeg op school, want ik haat te laat komen), en eerst nog vrolijk om me heen keek omdat er geen druppel regen uit de lucht kwam vallen. Halverwege mijn route naar school veranderde dat bijna altijd. Ging het opeens regenen. Meestal fietste ik dan net een tikje sneller om nog enigszins droog de klas in te stappen.

Mooie film
Ik herinner me het moment dat ik de school instapte na een regenbui. Eindelijk binnen, eindelijk droog. Ik was weer op school, het was droog en ik zag mijn vriendinnen zo weer. Dat vond ik heel fijn en het gaf me hetzelfde soort gevoel dat je hebt nadat je een mooie film hebt gezien.

Ook vroeger hield ik al van de herfst. Vooral de dagen waarop we naar het park gingen om kastanjes te zoeken onder de dikste kastanjeboom ooit. Ik nam een heleboel mee altijd en graaide onderweg ook nog wat mooie herfstbladeren mee en wat eikeltjes en stokjes hier en daar. Daarna knutselde ik tot het avond werd. Ik maakte spinnen van kastanjes (de klassieker, maar minstens zo leuk) en plakte bladeren op papier. Pas als mijn moeder zei dat we gingen eten hielden mijn zusje en ik op. Dan brachten we onze knutselwerkjes naar de woonkamer om ze daar uit te stallen, meestal op het kleine glazen tafeltje. Trots keek ik dan naar mijn kunstwerkjes. Wat waren ze mooi geworden.

Ik maakte spinnen van kastanjes en plakte bladeren op papier.

Typisch
Ja, mijn liefde voor de herfst zit best diep. Waar andere bloggers zeggen dat ze de herfst leuk vinden vanwege de mooie kleding die in de winkels hangt en de avondjes op de bank, kan ik eigenlijk nooit zo goed (althans, niet in een paar zinnen) uitleggen waarom ik iets heb met de herfst. Ik hou ook echt wel van die typische herfst dingen, maar ik denk dat het gevoel dat ik heb overheerst. Dat gevoel dat ik heb wanneer ik terugkijk op de vele herfstdagen van jaren geleden. Dat is voor mij de kern van mijn liefde voor het najaar, voor de herfst.

Meer columns van Paula lezen?
Bescheiden zijn
Mijn eerste stagedag bij VROUW
Dankbaarheid

7 thoughts on “Column | Liefde voor de herfst | Chapter2.nl

Geef een reactie

