Lieve Anna #10 | Nee zeggen

Elke week schrijven we een brief aan elkaar. Deze week: een brief van Paula aan Anna.

Lieve Anna,

Nee. Nee. Nee. Het lijkt zo makkelijk, dat “nee” zeggen. Maar dat is het niet. Ik heb het altijd lastig gevonden om het te doen, en ik weet dat jij het ook moeilijk vindt. Ik ben inmiddels beter geworden in het nee-zeg gedoe. Tips and tricks nodig? Ik heb ze voor je.

Begin met kleine dingen
Vraagt iemand of je mee uit wil gaan, maar heb je totaal geen zin? Dan is “nee” antwoorden moeilijk, dat begrijp ik. Begin daarom met kleine dingen. “Wil je pasta eten vandaag?” Zeg nee als je daar totaal geen zin in hebt. Zo leer je een beetje hoe het is om niet overal “ja” op te zeggen.

Denk aan jezelf
Ik ken je inmiddels best aardig, Anna. Als je je niet helemaal fit voelt, dan ga jij toch gewoon naar school of naar iets anders toe. Doe het niet als je jezelf niet goed voelt. Als iemand vraagt om mee uit eten te gaan, of wat dan ook, en je hebt er totaal geen zin in: zeg gewoon nee. De ander snapt wel dat je na een drukke dag ook eens liever je bed induikt om series te kijken.

Wees eerlijk
Smoesjes verzinnen is heel verleidelijk om te doen. Zo kom je er makkelijk van af zonder iemand af te wijzen. “Kan je dit even doen?” Zeg dat je het te druk hebt. “Heb je zin om mee te gaan?” Zeg dat je liever een avond voor jezelf hebt. Klinkt easy, maar smoesjes verzinnen is soms zó makkelijk om te doen. Ze floepen soms uit je mond, bijna zonder dat je het door hebt. Ik geef toe dat ik ook wel eens smoesjes heb verteld omdat ik geen “nee” durfde te zeggen. Tegenwoordig ben ik gewoon eerlijk. En als de ander dat niet begrijpt, dan is dat jammer.

Hopelijk heb je er wat aan Anna. En, eh: je mag tegen mij gewoon “nee” zeggen hoor, als je gewoon geen zin hebt in een avondje met mij of als je je niet goed voelt. Dat begrijp ik echt wel.

Liefs,

Paula

3 thoughts on “Lieve Anna #10 | Nee zeggen

  1. Pingback: Lieve Anna #11 | NSMBL-festival | Chapter 2

  2. Pingback: Lieve Anna #12 | Sinterklaas verleidingen | Chapter 2

Geef een reactie

