columnistesther

Column | Zeg maar dag met je handje | Chapter2.nl

Vorige week kon je al kennis maken met onze nieuwe columnist Esther. Ook vandaag schreef ze weer een geweldig stuk. Mijn moeder kwam met een ernstig gezicht tegenover me zitten. ‘Ik ga het abonnement op de Donald Duck opzeggen’. Als donderslag bij heldere hemel. Ik zag mijn leven aan me voorbij gaan.

Je zult misschien denken, ‘goh jeetje, wat stel jij je aan zeg’ of ‘poeh hè, maak jij je daar nou zo druk om?’ En het antwoord is volmondig, rechtuit en onomwonden: ja.

Nietsvermoedend zat ik dit weekend braaf mijn rijstewafels op te eten (om zoveel mogelijk calorieën te vermijden, zoals elk meisje en elke vrouw/jongedame van mijn leeftijd momenteel doen), toen mijn moeder met een ernstig gezicht tegenover me kwam zitten. ‘Ik ga het abonnement op de Donald Duck opzeggen.’ Als donderslag bij heldere hemel. Ik zag mijn leven aan me voorbij gaan. De Donald Duck en ik: de momenten samen op de wc, aan de eettafel, samen op de bank en dan heb ik het nog niet eens over de onderonsjes in de badkuip.

Thuis wonen doe ik al lang niet meer, toch was het vooruitzicht van een nieuw Donald Duckje op de eettafel uiterst fijn als ik ’s weekends weer naar huis ga. De Donald Duck: hét toonbeeld van kinderlijk onschuld. ‘Je hebt hem binnen twee minuten uit. Daar ben je nu toch echt te oud voor hoor’, zoals mijn moeder dat zo hard en kil kan zeggen. Dwars door mijn ziel. Mijn laatste stukje kind, zo door de neus geboord.

Misschien moet ik maar gewoon accepteren dat het tijd wordt om Elseviers en Woonmagazines aan te schaffen. Om ze vervolgens volwassen door te bladeren en na te denken over mijn toekomst. Toch ga ik de Donald Duck in al zijn onschuld ontzettend missen. Ik overweeg sterk om over te stappen op protest en ’s weekends gewoon niet meer thuis te komen, net zolang totdat de Donald Duck weer elke zaterdag klaar ligt. Ik ben alleen bang dat ik mijn ouders dan nooit meer zie. Maar goed, dat zijn keuzes he. Volwassen keuzes.

Oh en voor de mensen die denken, koop je toch lekker zelf de Donald Duck: Nou dat kan niet, want ik ben student en zoals iedereen weet hebben studenten geen geld, en daarnaast gaat het om het principe. Dus.

4 thoughts on “Column | Zeg maar dag met je handje | Chapter2.nl

  1. Pingback: Column | Viswijf | Chapter2.nl | Chapter 2

  2. Pingback: ‘Je raadt noooooit wat ik nou heb gedaan’ | Column | Chapter2.nl | Chapter 2

Geef een reactie

