Column | De jongen in de trein | Chapter2.nl

Snel loop ik de roltrap op. Het gaat me niet snel genoeg, dus ik zet grote stappen. Ik loop het perron op en scan zo snel als ik kan alle mensen die er al staan. Dan ga ik tussen twee vrouwen in staan, precies op het randje van de blindengeleide strook. Nu maar hopen dat de deuren straks precies voor mijn neus open gaan.

Ik plof neer op een stoel. Het is elke dag weer dringen voor een plekje, ik ben er vrij goed in geworden. Naast me gaat een jongen van mijn leeftijd zitten. Hij ziet er moe uit, net als ik. We kijken elkaar niet aan, maar soms voel ik hem kijken. Hij voelt mij ook kijken, lijkt me.

Net voordat de trein zijn deuren sluit, springt er een kudde Aziaten naar binnen. We komen langs Schiphol, dus ze hebben allen koffers van zo’n dertig kilo bij zich. De koffers zijn vaak nog groter dan de Aziaten zelf. In gebrekkig Engels vraagt één van ze of wij het erg vinden als er een grote koffer tegenover ons komt staan. Hij spreekt mij en de jongen aan alsof we samen zijn. Voor het eerst kijken we elkaar aan. De jongen zegt dat hij het niet erg vindt, de Aziaat zet zijn koffer op de twee stoelen tegenover ons.

large-11

We staan stil. Een stem roept door de trein dat er een sein-én wisselstoring is in de Schiphol-tunnel. Ik kan de tekst bijna dromen, want hier is al-tijd (nee, echt altijd) gedoe. De Aziaten kijken verward om zich heen. De rest slaakt een diepe zucht en doet nog even zijn ogen dicht. Ik doe dat ook, want het is vroeg en ik ben moe. Ik durf in de trein eigenlijk nooit in slaap te vallen. Bang dat ik mijn halte mis.

Ik stap de trein uit. Na wat vertraging, gesjouw met koffers en bijzondere figuren sta ik weer op straat. Volgende stop: de tram. De jongen die ruim een halfuur naast mij zat, verdwijnt al snel in de mensenmassa. Net als de rest van de treinpassagiers. Iedereen druk, op weg naar werk, altijd haast. Op het stationsplein staat een grote koffiestand. De Kiosk verkoopt weer wat nieuws. De koffie is niet populair, mensen hebben het te druk om stil te staan. Ik ben stiekem heel erg blij met een extra shot koffie en neem ‘m gretig aan voordat ik de volle tram in stap.

Beeld: We Heart It
One thought on “Column | De jongen in de trein | Chapter2.nl

Geef een reactie

