Lieve Paula #5 | Dit is wat je moet weten als je gaat stage lopen

Elke week schrijven wij elkaar een digitale brief, deze week: een brief van Anna aan Paula.

Lieve Paula,

Ik loop nu een week (wow, echt al een week) stage bij Wendy Online. Veel van mijn verhalen heb je natuurlijk al gehoord, maar ik wil toch nog even toelichten hoe het nu echt is om stage te lopen. Jij begint in september en daarom vandaag 5 nuttige feiten, speciaal voor jou!

1. Het is zwaar

Voor de hand liggend? Ja, misschien. Toch wil ik het hier even over hebben, want stage lopen is simpelweg overweldigend. Je weet gewoon echt niet wat je moet verwachten, in wat voor team je komt, wat je werkzaamheden zijn, hoe iedereen tegen je is. Van te voren heb je waarschijnlijk slecht geslapen van de zenuwen en is je lichaam helemaal niet klaar om een hele dag te werken. Door de adrenaline weet je ook niet waar je je zenuwen moet laten en doe je dus maar wat. Je werkt de hele dag keihard, want je wilt je van je beste kant laten zien. En als je thuis komt, wil je het liefst meteen in bed liggen. En dan realiseer je je dat dit hetgeen is wat je het komende halfjaar gaat doen en word je plotseling een beetje bang. Hoe kan je ooit zoveel werken en zo weinig slapen.

Tijdens al onze jaren college konden we makkelijk een dag skippen en in bed blijven liggen. Dat is hier niet aan de orde. Er wordt wat van je verwacht en dat is ontzettend spannend. Je hebt een grote verantwoordelijkheid. Je schrijft namelijk geen stukken meer voor je docent, nee ze worden daadwerkelijk gepubliceerd (fantastisch gevoel!). En ja, daar word je best moe van en soms gaat de gedachte ‘waar ben ik aan begonnen’ door je heen, maar het komt goed (echt!). En het zegt heel wat dat ik dit al na vier dagen stage kan zeggen.

2. Het is wennen

Dit sluit uiteraard aan bij punt 1. Het is normaal dat je moet wennen. Niets nieuws en het is ook helemaal niet erg. Je komt in een nieuwe situatie en wordt in het diepe gegooid. Je moet je hier gewoon aan toegeven. Dat is het aller makkelijkste. Probeer er van te genieten. En doe het rustig aan, probeer even te acclimatiseren aan je nieuwe omgeving en leefstijl: op tijd slapen (je kunt het niet eens volhouden om op te blijven), vroeg opstaan (na een paar dagen gaat dat vanzelf) en hard werken (loeizwaar de eerste dagen).

3. Er gaat een wereld voor je open

Ik voel me een heel klein meisje in een enorme grote wereld. Bij station Amsterdam Zuid word ik omver gelopen door mannen in pak en verdwijn ik in de grote mensenmassa van Amsterdam. The big city is echt big. En het Noorden is zo… klein. En makkelijk en vertrouwd.

Het grootste gedeelte van de tijd besef ik niet eens dat ik in Amsterdam ben. Ik had net zo goed in een gehucht kunnen zitten typen. Maar als je buiten komt, merk je het meteen. Mensen zijn beter gekleed, zien er beter uit. Je merkt gewoon dat er erg veel welvaart is in een grote stad. Helemaal als je redactie in Amsterdam Oud Zuid zit… Dat zal heus niet in alle delen van Amsterdam zo zijn. Ik geniet er maar even van.

4. Je gelooft je ogen (en oren) niet

Ik weet het zeker: jij gaat het fantastisch vinden op de redactie van VROUW. Er gebeurt zoveel meer dan je je kan voorstellen achter de schermen van een blad. Ik krijg het allemaal niet mee en tik braaf mijn artikelen, maar wat is dat leuk om te ervaren, zeg. Ik (en jij ook) koop maandelijks bladen en lees ze ontzettend graag. Ondertussen vraag ik me altijd af ‘hmm, hoe zou dit tot stand zijn gekomen?’ en ‘hoe zou dit gegaan zijn?’.  Tijdens je stage krijg je daar antwoord op. Zonder het te vragen. Een echte redactie is zoveel meer dan waar Windesheim ons op heeft voorbereid. Een beetje redactietje spelen in de klas, dat is maar even hoe ik het nu noem. Wat is het leuk om eens echt achter de schermen te zijn. En wat voelt het goed om ergens deel van uit te maken. Ook al is het maar een heel klein beetje. Als je jouw naam bij een groot platform ziet staan, gaat er een golf van geluk door je lichaam heen.

5. Het is fantastisch

Ten slotte is het uiteraard fantastisch om stage te lopen. Alleen al om vorig genoemd argument. Bovendien leer je gewoon ontzettend veel. Meer dan in al die jaren college. Ik kan nog niet goed geloven dat ik een halfjaar op de plek van stagiaire mag zitten. Toen ik hoorde dat ik was aangenomen was ik dolgelukkig, op dag 1 was ik doodsbenauwd en nu, na 4 dagen, kan ik het eigenlijk niet geloven.

Paula, ik beloof je: stage is geweldig. En fascinerend, en leerzaam en zoooooo inspirerend. Geniet ervan, met volle teugen. Voor je het weet is het voorbij (ik moet er niet aan denken, zeg!).

3 thoughts on “Lieve Paula #5 | Dit is wat je moet weten als je gaat stage lopen

  1. Pingback: Lieve Paula #8 | De struggle die afvallen heet | Chapter 2

Geef een reactie

