DIARY4

Anna’s Diary #4 | Op vakantie in Gdansk | Chapter2.nl

Afgelopen week liep in rond in Polen. Een land dat nog niet heel populair is, maar zeker meer aandacht verdiend. Lees maar snel mee waarom.

Maandag
Deze ochtend stond ik extra vroeg op omdat ik zo’n zin had om op vakantie te gaan. Stedentrips zijn mijn ding en ik was al een tijdje niet meer verder dan België gekomen. We vlogen vanaf Eelde, wat ideaal was (ligt tegen Groningen aan). Eelde is een klein dorp met een net zo klein vliegveld. Lekker primitief, weinig ruimte, veel mensen en medewerkers die de boel ook niet al te serieus namen. Met enige vertraging zaten we rond een uurtje of half 5 in het vliegtuig. Op naar Gdansk!

Ons hotel zat midden in (echt midden in) het centrum. Als je het over toplocaties hebt, dan heb je het over dit hotel (Aparthotel Neptun). Je was de straat amper uit of er kwamen al allerlei kraampjes en terrasjes op je af. Gdansk is geen stad om te shoppen, grote ketens kom je maar amper tegen. De hoofdstraat (Dlugi) blijft gezellig, vol met gezellige barretjes, straatmuzikanten e.d. Een prima stad voor studenten, maar ook erg mooi als je van geschiedenis houdt. De gebouwen doen denken aan de Amsterdamse grachtenpanden. In Gdansk staan ze niet aan de gracht, maar gewoon zo in het stadscentrum. Erg bijzonder.

IMG_0001

Die avond aten we nog wat in een gezellig straatje en liepen we urenlang door de prachtig verlichte binnenstad.

Dinsdag
Eerste echte dag in Gdansk. We bezochten vandaag kraampjes. Heel veel kraampjes. Gdansk bestaat dit jaar namelijk 755 jaar en dat werd feestelijk gevierd met kilometers kraampjes door de hele stad heen. Dit ging van echte Poolse hapjes tot aan zelfgemaakte sieraden. Helaas regende het die dag ook behoorlijk. Kraampjes zijn dan wel handig om even bij te schuilen.

Ook bezochten we een Romeinse kelder naast een voormalige kerk die in haar hele geschiedenis zo’n vijf keer is verbrand en opnieuw is opgebouwd. Heel bizar en bijzonder om te zien. ’s Avonds aten we in een echt Pools café. Niemand kon Engels en het was allemaal een beetje spannend wat we zouden krijgen. We vroegen er bijvoorbeeld wat broodjes bij, als voorafje. Hij snapte het niet helemaal en smeerde vijf boterhammen met kaas. Erg grappig.

Later op de avond zijn we nog een wodkabar ingegaan en hebben we het uitgaansleven van Gdansk verkend. Helaas voor ons gaan de Polen pas in het weekend los, dus dinsdagavond was niet heel handig. Wel heel gezellig.

IMG_0002

 

Woensdag
Op de derde dag in Gdansk bezochten we Westerplatte. Dit is de plaats waar de Tweede Wereldoorlog is begonnen. Vanaf het centrum van Gdansk te bereiken per boot. We bezochten een ontzettend indrukwekkende openluchtexpositie. Stap voor stap werd beschreven wat er die dag in 1939 gebeurde. Polen heeft zoveel geleden dat je spontaan medelijden krijgt met het land. Als je ooit in Gdansk bent raad ik je aan om ook een bezoek aan Westerplatte te brengen. Het is bizar om op dezelfde grond te staan als waar al die soldaten ruim 70 jaar geleden stonden.

Woensdag brak eindelijk de zon door in Gdansk, dus na de expositie hebben we nog even bij de zee gezeten. Heerlijk tot rust komen. Geloof me: dat wil je na zo’n tentoonstelling. Al die ellende is vermoeiend, net als alle informatie die je toegeworpen krijgt.

IMG_0005

 

Donderdag
Op donderdag bezochten we wederom een spectaculaire expositie in een nog spectaculairder gebouw. Het Europese Solidarnosc Centrum is fantastisch. Gdansk staat niet alleen bekend om de historie rondom WOII, maar heeft ook een ontzettend belangrijke rol gespeeld in de opstanden van het communisme. In deze stad is dat namelijk allemaal begonnen, onder leiding van Lech Walesa. De expositie die we bezochten staat in het teken van deze opstanden, de vakbond Solidarnosc en hoe dit tot de val van het communisme leidde. Wederom erg indrukwekkend.

IMG_0011

 

Omdat dit de laatste avond in Gdansk was, besloten we nog een keer de stad in te gaan ’s avonds. Polen is heerlijk goedkoop, dus we bestelden de lekkerste cocktails om de vakantie goed af te sluiten.

Vrijdag
We vlogen weer terug. ’s Ochtends koffers pakken, met de taxi terug naar het vliegtuig, tijd doden op het vliegveld en uiteindelijk landden we eind van de middag op Eelde. Ik was kapót! Desalniettemin heb ik die avond gewoon nog even een bezoekje aan de bioscoop gebracht. Samen met mijn broertje en zusje ging ik naar Paper Towns. En ja, hij is leuk! Zien, zien, zien! Heeft iemand ‘m al gezien? Wat vonden jullie er van?

Weekend
Het weekend was hectisch zonder dat ik echt veel te doen had. Ik begin morgen aan mijn stage en ben best zenuwachtig. Net terug van vakantie en hop, meteen door. Het is vooral druk in mijn hoofd, maar ik snap niet helemaal waar ik me nu precies zorgen over maak. Het is gewoon spannend.

Momenteel logeer ik in het appartementje van een vriendin in Leiden. De bedoeling is om snel naar mijn eigen plekje te verhuizen en als dat zo ver is, laat ik dat natuurlijk meteen weten. Paula heeft ook net een nieuw plekje, dus volgens mij is het hoog tijd voor een room tour. Wat vinden jullie? Let me know! 

4 thoughts on “Anna’s Diary #4 | Op vakantie in Gdansk | Chapter2.nl

Geef een reactie

