Column | Vakantie in eigen land | Chapter2.nl

Op vakantie gaan in eigen land. Iedereen zou het moeten doen. Anna zei het al in haar laatste diary, en daar ben ik het volkomen mee eens. Want echt, je hoeft geen vliegtuig te pakken om een vakantiegevoel te krijgen. Het kan allemaal ook prima in ons kikkerlandje.

Heel Nederland is prachtig. Ik ben vooral blij met de omgeving waar ik ben opgegroeid. Friesland. Ik stond er nooit zo bij stil hoe mooi het was, maar sinds ik studeer in Zwolle en bijna dagelijks met de trein reis wel. Als de trein Friesland in rijdt zie ik opeens hoe mooi het is. Uitgestrekte weilanden, heel veel water waar schattige bootjes op varen in de zomer en koeien, veel koeien. Maar de steden zijn ook mooi. Ik heb een haat-liefdeverhouding met “mijn” stad Leeuwarden, maar de laatste tijd kan ik niet ontkennen dat het een fijne stad is. Ja, Friesland is mooi. Voor mensen uit Zuid-Nederland vaak nog mooier omdat zij een andere omgeving gewend zijn.

Ik bedoel maar, Zuid-Nederland is weer compleet anders. Heuvelig landschap, bossen. Nederland ziet er daar bijna uit als Frankrijk, heb ik me laten vertellen. Alleen daarom al zou ik een keer naar Maastricht willen. Ideaal voor vakantie. En je bent gewoon in Nederland. Echt waar, iedereen moet op vakantie gaan in eigen land en niet massaal naar Schiphol gaan.

Voor de Noorderlingen zoals ik is Limburg fantastisch, Zuid-Nederlanders kunnen prima op vakantie naar een waddeneiland (voor mij is het onbegrijpelijk dat die mensen nog nooit op een waddeneiland zijn geweest, maar dat ter zijde), mensen uit het Westen kunnen naar het Oosten en andersom ook. Of maak zelf een andere combinatie. Ga een week weg in je eigen provincie. Ook tof. Zo ging ik naar Terschelling. Gewoon in Friesland, zó dichtbij.

Dus probeer het eens, een vakantie in Nederland. Ik weet zeker dat iedereen het leuk zal vinden, ondanks dat je geen garantie hebt op 30 graden. En ach, je kunt altijd nog naar Schiphol om naar een ander eiland dan Terschelling te gaan. Curaçao of zo. Maar doe Nederland ook eens in je vakantie, alsjeblieft.

4 thoughts on “Column | Vakantie in eigen land | Chapter2.nl

  1. Pingback: De hotspots van Terschelling | Chapter 2

Geef een reactie

