Column | Kamerloos | Chapter2.nl

Het is leeg. Erg leeg. Ik sta in mijn kamer in Groningen. Binnen een uur hebben we al mijn spullen van de kamer naar de bus getild. En nu, na anderhalf jaar, ben ik zomaar weer ‘kamerloos’.

Toen ik in april 2014 in Groningen ging wonen, keken veel mensen me vreemd aan. Maar je studeert toch in Zwolle? Ja, maar mijn hart ligt in Groningen. Bovendien is Groningen te leuk om niet gewoond te hebben. Wellicht keer ik er nog wel terug. De toekomst zal het uitwijzen.

Toen ik een maand geleden vertelde dat ik mijn kamer in Groningen had opgezegd, keken mensen me weer vreemd aan. Maar je bent toch gek op Groningen? De Randstad is toch niks voor jou? Nou, dat is het wel. De afkeer hier in het noorden naar de Randstad toe is ongekend. Ergens begrijp ik het wel en zal ik hoogstwaarschijnlijk compleet worden overdonderd door ‘de grote stad’, maar de Randstad is wel waar mijn succes begint.

Als je een (goede) baan in de journalistiek wilt vinden, moet je niet blijven hangen in het Noorden. Natuurlijk is daar ook werkgelegenheid, maar ik wil zo graag meer. Ik wil altijd meer. Dus nu ook. Als modeliefhebber, trendvolger en iemand die gek is op nieuwe hypes rondom bijvoorbeeld voeding moet je gewoon naar het westen (vind ik). Kansen kun je zelf creëren, op succes wachten is in ieder geval geen optie. Dus nee, ik blijf als beginnend journalist niet in Groningen wonen. Hoe mooi ik de stad ook vind.

Dat wil niet zeggen dat ik het niet ga missen. Toen ik afgelopen dinsdagochtend in mijn lege kamertje in Groningen stond, voelde dat best raar. Vreemd en leeg. Anderhalf jaar lang is dit mijn plekje geweest. Ik heb hier gewoond, geleerd, gestudeerd, gehuild, gelachen, feest gevierd en vooral geleefd. Ik sta aan het begin van een groot avontuur dat stage en afstuderen heet. Dat ik niet weet in welke stad en woning ik dit avontuur ga meemaken, maakt het alleen maar extra spannend. Een spanning die je kriebels in je buik geeft. En je het gevoel geeft dat je vroeger had de dag voor je verjaardag.

 

One thought on “Column | Kamerloos | Chapter2.nl

Geef een reactie

