Column | “Kan ik je misschien ergens mee helpen?” | Chapter2.nl

Ik loop de kledingzaak in en kijk wat ongemakkelijk om me heen. Ik zie de vrouw achter de kassa al vriendelijk glimlachen en ik weet zeker dat ze zo naar me toe komt om te vragen of ze me misschien ergens mee kan helpen. Eigenlijk heb ik liever dat ze dat niet toe doet. Ik kan prima zelf even rond kijken. Als ik hulp nodig heb, vraag ik er zelf wel naar.

Langzaam loop ik langs de rekken. Af en toe pak ik er een leuk exemplaar tussenuit. Ik bestudeer het dan grondig en hang het vervolgens weer terug. Toch niet echt iets voor mij. Veel te stoer. Veel te schattig. Veel te ‘niet mij’. “Kan ik je misschien ergens mee helpen?”, hoor ik achter me. Ik draai me om en zie de vrouw staan. Ze ziet er aardig uit en iets te net voor een winkel als deze. Ze draagt haar haar in een paardenstaart, heeft een blouse aan van een zachte stof en haar voeten zijn, waarschijnlijk met veel moeite, in een paar pumps gepropt.

Ik betrap mezelf er op dat ik haar aan sta te staren. Misschien moet ik eens antwoord geven. “Oh, nee hoor. Ik kijk gewoon even rond”. Nadat ze me heeft verteld dat ik altijd naar haar toe mag komen, als ik toch nog vragen heb, loopt ze weg. Op weg naar een volgend slachtoffer. Ik vraag me af hoe vaak ze daadwerkelijk iemand kan helpen. Ik ben vast niet de enige die haar afwimpelt. Opeens bedenk ik me hoe vervelend dit voor haar moet zijn. Ze vraagt vast niet voor niets of ze iets voor mij kan doen.

Snel vis ik een kledingstuk uit het rek, het is een knalblauwe broek, iets wat ik zelf niet snel zou aanschaffen. Ik loop op de vrouw af en vraag “heeft u dit exemplaar misschien ook in een andere maat?”. Ze kijkt op, neemt de broek aan en dit keer lacht ze echt. Niet omdat ze vriendelijk moet zijn voor haar klanten, maar omdat ze oprecht blij is dat ze eindelijk iemand mag helpen. “Ik ga mijn best voor je doen!”, zegt ze stralend.

One thought on “Column | “Kan ik je misschien ergens mee helpen?” | Chapter2.nl

Geef een reactie

