Lieve Anna #1 | Stagegesprekken en tips

Elke week schrijven we een brief aan elkaar. Deze week: een digitale brief van Paula aan Anna.

Lieve Anna,

Toen we maandag samen met Esther in de bus zaten vanuit Vollenhove naar Zwolle en ik een melding kreeg van een nieuwe e-mail, gierden de zenuwen door mijn lichaam heen. Het was een mail van Grazia en ik mocht op stagegesprek komen. Oh my god! Jij zat naast me in de bus en was natuurlijk heel blij voor mij. Hoewel ik ook meteen mega blij was dacht ik ook: hoe ga ik dit overleven? Gelukkig kreeg ik wat tips van je, zei je wat ze bij jouw stagegesprek bij ELLE vroegen en stuurde je met op het laatste moment nog app’jes met ‘you can do this!’. Maar goed, toen moest ik het toch echt zelf gaan doen, dat stagegesprek. Het ging ongeveer zo.

‘Hallo, ik heb een afspraak bij Grazia’, vroeg ik aan de balie. Ik stond in een groot gebouw waar allemaal mediadingen zitten. SBS, Veronica maar ook Grazia. De man achter de balie gaf me een bezoekerspasje die ik bij me moest dragen, vroeg met wie ik een afspraak had en belde naar de redactie toe om te melden dat ik er was. Na even wachten werd ik opgehaald door een aardige vrouw van een jaar of 25. Tot dusver ging het goed, ook al gierden de zenuwen door mijn lichaam. We namen de lift naar de vijfde etage, ik kreeg een cappuccino en nam plaats op een mooie bank met nog mooiere kussens (het zou net zo goed de redactie van VT Wonen kunnen zijn bedenk ik me net).


Bron: http://www.futurenursekristen.tumblr.com

En toen begon het. Vragen werden op me afgevuurd. Maar het viel eigenlijk best mee. De vrouw die tegenover me zat was ongeveer van dezelfde leeftijd en daarnaast hartstikke aardig. Ze stelde vragen over school, vragen waarom ik hier stage wilde lopen, vragen over wat ik nog meer deed. Soms wist ik niet meteen wat te zeggen en dacht ik even na, maar dat is ook niet erg. Al met al ging het goed en was het gesprek zo om.

Nu hebben we dus allebei een stagegesprek gehad. Ik heb veel gehad aan jouw tips dus ik dacht: ik geef jou ook tips! Want je volgende stagegesprek ga je gewoon rocken (net zoals jij de flared jeans als geen ander kan rocken). Mijn tips voor jou:

  • Wees jezelf. De belangrijkste tip. Ik denk dat ik deze tip niet aan je hoef te geven omdat je je toch niet anders voordoet dan je bent, maar ik zeg het toch maar even 😉
  • Bedenk een beetje wat je wilt zeggen, maar sla er niet in door (jij denkt ook vaak te veel na – net als mij – en denkt dan ‘oh nu moet ik dit zeggen’, maar dat is niet goed). Laat het dus een beetje op je afkomen, dan zijn je antwoorden ook spontaner.
  • Adem in, adem uit. Sla niet door in je zenuwen. Luister van tevoren wat muziek zodat je rustiger wordt, zeg tegen jezelf in je hoofd dat je dit kan (zeg het desnoods een paar keer achter elkaar, als een soort mantra), lees de app’jes van je lieftallige vriendinnen (waaronder ik) die je succes wensen en weten dat je dit kan.
  • Heb vertrouwen in jezelf. Echt hoor Anna, heb vertrouwen en wees trots op jezelf. Ik bedoel: je hebt ooit eens geregeld dat je een dag mee kon lopen bij Vogue en je kan schrijven als geen ander (je had een 9 op je dossier, hallo!).
  • Soms is het niet erg om even na te denken en dan pas antwoord te geven.

Groetjes van je lieftallige blogsister,

Paula

Geef een reactie

