Column: Zenuwachtig en zelfverzekerd | Paula

‘Hou op met piekeren’, spreek ik mezelf in gedachten toe. Ik lig in bed. De rode cijfers op mijn digitale wekker geven aan dat het bijna twaalf uur ’s nachts is. Ik moet gaan slapen. Toch denk ik na. Over morgen. Dan heb ik een interview. Komt het wel goed? Wat als de persoon die ik moet interviewen helemaal niet aardig is? Wat als ik mijn vragen vergeet? Voor ik verder kan denken val ik, gelukkig, in een diepe slaap.

Door Paula

Het is nog vroeg wanneer ik in de trein zit. Ik ga eerst naar Utrecht om te shoppen bij Lush en Pull&Bear. Daarna pas ga ik naar mijn interview toe. De twijfel slaat ondertussen toe in mijn hoofd. Heb ik de juiste keuze gemaakt om journalistiek te studeren? ‘Ja, tuurlijk, ik vind dit hartstikke leuk’, zeg ik in gedachten. En dat is ook zo, alleen twijfel ik soms even of ik het wel kan. Interviewen is niet zomaar wat. Het is niet even een paar vragen stellen. Er komt veel meer bij kijken. Net als bij schrijven. Sommige mensen denken dat dat appeltje-eitje is. Nou, dat dacht ik niet. Gek genoeg voel ik me wel zekerder over het schrijven zelf. Interviewen blijf ik doodeng vinden.

Na de shopsessie langs de winkels in Utrecht zit ik weer in de trein. Ik leg mijn mobiel aan de kant en eet mijn broodje met kaas op. Ik staar naar buiten. De weilanden vliegen voorbij en overal groeien boterbloemen of paardenbloemen. Het ziet er mooi uit. Ik voel me al wat rustiger. Ik stap nog een keer over van trein, stap weer uit en loop dan naar de bus toe. Bij de juiste halte stap ik uit. Ik ben in Apeldoorn. Ik kijk om me heen. De nieuwbouwwijk waar ik in ben beland ziet er mooi uit. Er zijn bruggetjes die twee straten aan elkaar verbinden, huizen met aan de bovenkant kleine torentjes en een meertje waar een gek soort zwarte eenden (of wat zijn het eigenlijk?) zwemmen.

Ik zucht diep en loop vanaf de bushalte naar het huis waar ik moet zijn. Ik bel aan en zucht nog eens. Ik kan dit. ‘Hallo’, zeg ik. De dochter van mijn interviewkandidaat doet open en houdt de hond tegen. Dan zie ik de vrouw die ik moet interviewen. Ze ziet er hartstikke aardig uit en geeft me een hand. Ik neem plaats aan tafel en ik stel haar de vragen die ik in mijn hoofd had. Alle zenuwen zijn na twee vragen al weg. De vrouw die ik interview is in de vijftig en ging een paar jaar terug opnieuw studeren. “Eigenlijk wilde ik vroeger naar de School voor Journalistiek”, zegt ze. We glimlachen. Dat is toevallig. Ze vertelt dat haar dochter journalistiek studeert en dat ze zelf ook graag schrijft. Wat toevallig dit, en leuk! Het interview voelt meteen aan als een gezellig gesprek.

Binnen no-time is het interview voorbij en het ging hartstikke goed. Het voelt alsof het een paar minuten duurde, maar het is al meer dan een uur later. Nadat ik de vrouw bedank sta ik buiten en loop weer naar de bushalte toe. De gekke eenden lopen langs het water. Ik vraag me af waarom ik me zo’n zorgen maakte. Waarom ik zenuwachtig was. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik soms zo stress om helemaal niets. Dat ik aan de ene kant vol zelfvertrouwen ben en er zeker van ben dat het goed komt en aan de andere kant onzeker ben en twijfel of het wel goed zal gaan.

Ik ga zitten op het bankje in het glazen hokje bij de bushalte. Er skeeleren kinderen voorbij. Heerlijk zorgeloos. Ik besluit dat ik ook zorgelozer moet zijn, net als een kind. Niet te veel nadenken, gewoon gaan. Dan komt het vanzelf goed en voel ik me na een tijdje misschien net zo zeker over mijn interviewskills dan over mijn schrijfskills.

2 thoughts on “Column: Zenuwachtig en zelfverzekerd | Paula

  1. Veel mensen hoor ik wel eens zeggen dat iemand zenuwachtig is voor iets wat degene belangrijk vind, dus opzich als jij journalistiek belangrijk vind zijn zenuwen voor een interview gewoon normaal! Als het niet te veel doorslaat tijdens het interview natuurlijk, maar dat is bij jou zoals ik lees niet het geval 🙂

Geef een reactie

