1503-d9e3a877321a5a25d5236168d835ed96

Superpasta: gezond én lekker

Sinds kort verkoopt de HEMA superfoods. Je weet wel, die gezonde besjes, granen en zaden. Niemand weet wat ze precies met je doen, maar gezond dat schijnen ze wel te zijn. Ik heb er niet al te gek veel mee, al doe ik wel mijn best gezond te eten. En zo kwam ik toch weer bij deze producten terecht. Ik maakte kennis met het oh zo geweldige boekweitmeel. En ik leerde eindelijk dat gezond en lekker wél samen gaat.

Door Anna

1503-4dc97c24ca49065977aade8fd9306d42

Ik heb de afgelopen drie weken zonder brood, pasta, rijst en aardappelen geleefd. Als experiment, gewoon om uit te proberen. Maar lieve lezers, wat was dit zwaar… Geen pasta meer? Maar ik leef voor pasta. Dankzij HEMA boekweitmeel vond ik de oplossing: boekweitpasta. En daarom, speciaal voor jullie, hier een recept.

Wat heb je nodig (2 personen):
– 150 gram boekweitmeel (en wat extra meel om op te rollen, het gaat heel erg plakken namelijk)
– 1 tot 2 eieren (ik gebruikte er 2)
– deegroller, scherp mes (je kunt natuurlijk ook de pastamachine van KitchenAid gebruiken)

Weeg 150 gram boekweitmeel af en doe deze in een grote kom. Voeg één ei toe en begin met kneden. Als je een deeghaak hebt, kun je het ook elektrisch laten doen. Kneden werkt volgens mij het beste, de keukenmachine maakt er nooit één mooie bol van.

Is je deeg te droog of kun je er geen bol van maken? Voeg dan een tweede ei toe. Pas op: het deeg wordt heel erg plakkerig. Strooi dus voldoende meel op je aanrecht, in de schaal en op je handen. Zo is het deeg nog enigszins behandelbaar. Na een tijdje kneden (neem hier echt even de tijd voor) heb je als het goed is een mooie, ronde bal deeg. Wikkel deze in wat vershoudfolie en leg dit ongeveer een halfuurtje in de koelkast. Je kunt in de tussentijd al beginnen met een lekkere pastasaus of tijd doden met je favoriete serie.

1503-5529f8553bbb8542facaa60e93207232

Heb je het deeg voldoende laten rusten? Haal het dan uit de koelkast en leg de bal op een schone, met meel bestrooide plank (of gewoon op je aanrecht). Pak je deegroller er bij en begin je deeg in dunne, lange plakken te rollen. Waarschijnlijk moet je het deeg even in meerdere stukken verdelen, anders worden de plakken te groot.

Ik had het geluk dat we een prachtige pastamachine hadden. Deze maakte moeiteloos de lekkerste tagliatelle. Maar je kunt de plakken deeg natuurlijk ook prima zelf in lange repen snijden. En wie zegt dat je tagliatelle moet maken? Wees creatief! Maak leuke vormpjes en vul ze met kaassaus. Heb je zomaar zelf tortellini of ravioli gemaakt. Je hoeft de pasta maar 3-5 minuten te koken, omdat het deeg vers is. Doe wel even wat zout in het water. Ik maakte er nog wat spinazie met geitenkaas bij, maar je kunt natuurlijk eindeloos variëren in dit gerecht. Het allerbelangrijkste is dat we nu onbezorgd kunnen genieten van de lekkerste, verse én gezonde pasta. Proost op onze gezondheid en proost op HEMA Superfoods!

1503-d9e3a877321a5a25d5236168d835ed96

Een bakje boekweitmeel van 400 gram kost €2,50.

2 thoughts on “Superpasta: gezond én lekker

  1. Pingback: Recept: supersnelle pastasaus | We Call It Beauty

Geef een reactie

