Paula loves music #4 – Liedjes met een verhaal

Liedjes waar een echt verhaal in zit zijn liedjes die je raken. Dat leerde ik afgelopen week op school. Anna en ik volgen namelijk de minor storytelling sinds vorige week. Storytelling betekent het vertellen van verhalen, en dat kan ook door middel van muziek. Ik bekeek mijn afspeellijsten grondig en ging op zoek naar mooie liedjes waar een goed verhaal in zit.

Door Paula

musiclove


Passenger – Bullets

Songtekst

Passenger is met zijn zachte stem natuurlijk een geweldige verhalenverteller. Het liedje Bullets is een van zijn liedjes met een prachtig verhaal. Onze docent liet dit als voorbeeld aan de hele klas luisteren, vervolgens gingen we kijken waar het verhaal over ging. Dat gaat iemand die zilveren kogels (de bullets) verzamelde. Op een dag werd alles gestolen en dat maakte hem verdrietig. Hij was er zo aan gehecht. Hij durfde zijn huis niet meer uit. Bijzonder hè? Zo’n verhaal zit zomaar in dit liedje verstopt.


Rascal Flatts – Skin (Sarabeth)

Songtekst

Rascal Flatts ken je waarschijnijk wel van het liedje What Hurts The Most. Hoewel er in What Hurts The Most ook een prachtverhaal zit, spreekt het liedje Skin mij meer aan. Het nummer van de countryband gaat namelijk over Sarabeth, een meisje die hoort dat ze kanker heeft. Heel heftig, maar met een spectaculair einde. Haar date (of vriendje?) waarmee ze naar haar eindgala (‘the prom’ in Amerika) gaat scheert ook zijn hoofd kaal. Zo hoeft Sarabeth zich niet onzeker te voelen. Hoe lief en romantisch is dat?


The Script – If You Could See Me Now

Songtekst

De bovenstaande nummers gaan over een verhaal van iemand anders, maar je eigen verhaal opschrijven en er een liedje van maken kan natuurlijk ook. De zanger van mijn favoriete band The Script deed het. If You Could See Me Know gaat over de dood van zijn vader. Een heel persoonlijk verhaal dus en iets waar veel mensen zich in zullen herkennen. Danny, de zanger van de band, zingt namelijk over dat hij zich afvraagt of zijn vader hem kan zien en of hij trots op hem is. En dat alles is ontzettend mooi verwoord in dit liedje. Echt een van mijn favorieten (ik ken dit liedje dan ook uit mijn hoofd).

En dat was het alweer! Een iets andere Paula Loves Music, maar wel een leuke toch? Volgende keer weer mijn nieuwste ontdekkingen op het gebied van muziek. Tot de volgende blogpost!

Geef een reactie

