DIY: Geometrische Pennenhouder

Mijn zusje Gina maakte laatst geometrische diamanten van papier op school. Onwijs tof. Ze vond ook een blog waarop iemand een geometrische pennenhouder maakte. Toen ze die blog aan mij liet zien was ik ook enthousiast. Zo’n geometrische pennenhouder maken? Dat wilden we zelf ook wel proberen. Uiteindelijk vonden we dit patroon: de cubactahedron (leuk woord voor Scrabble) en maakten we de pennenhouder allebei na. Kijk mee!

Door Paula

Dit artikel is eerder verschenen op The Creative Cloud, de gloednieuwe blog van mijn zusje en mij.

front_diygeo


Geometrisch DIY (1)

Wat heb je nodig voor deze DIY?
– Printer
– Potlood
– Gum
– Liniaal
– Schaar
– Lijm (een lijmstick is hier het handigst)
– Een (stevig) vel papier waarop je het patroon kunt uitprinten
– Karton of ander stevig papier (dat groot genoeg is voor het patroon) met een leuke print
Dit patroon

Geometrisch DIY (2)

Papier hebben dat groot genoeg is voor deze DIY is heel belangrijk. Een A4’tje is te klein (tenzij je de afmetingen ook kleiner maakt). Wij gebruikten een A3-papier.

Stap 1 – Print het patroon uit (liefst op wat dikker papier)
Stap 2 – Knip het patroon netjes uit
Stap 3 – Neem een stevig stuk papier (met een leuke print als je dat wilt) en trek het patroon netjes over.
Tip: doe dit heel voorzichtig, het papier kan snel scheuren.

Geometrisch DIY (5)
Voor stap 3 gebruikte ik een patroon uit het Flow Book For Paper Lovers

Stap 4 – Je hebt nu twee patronen. Vouw bij allebei de patronen de lijnen en de plakranden zodat je straks je pennenhouder makkelijker in elkaar kunt zetten.
Stap 5 – Leg het mooie patroon (in mijn geval met print) over het eerste patroon heen. Plak het de patronen op elkaar.
Let hier goed op waar de plakranden zitten en hoe het patroon in elkaar zit, anders zit de mooie kant straks aan de binnenkant van je pennenhouder!

Geometrisch DIY (3)
Na stap 5 moet het er zo uit zien

Stap 6 – Vouw alle lijnen en plakranden nog een keer heel voorzichtig.
Stap 7 – Knip een vierkant van het patroon af. Je wilt namelijk een opening houden om je pennen straks in te doen.
Stap 8 – Nu kun je alles in elkaar zitten. Pak je lijmstift er bij en doe lijm op de plakranden. Vervolgens plak je de plakrand op het dichtstbijzijnde vierkant of driehoek en zet je het zo in elkaar. Het einde is lastig, maar dan heb je ook wat!
Stap 9 – Als de lijm droog is zet je de pennenhouder op je bureau en ta-da: een mooie pennenhouder om al je pennen/potloden/etc in te showen.

Resultaat!

Geometrisch DIY (4)  Geometrisch DIY (6)

Geometrisch DIY (8)

Links de pennenhouder van m’n zusje. Zij schilderde haar papier in een blauwe kleur. Dat is ook een optie! Je kunt doen wat jij wilt.

Geometrisch DIY (9)

… en mijn prachtige aardbeienpennenhouder! :’)

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om eens een DIY te lezen op We Call It Beauty. Als je ‘m toevallig zelf maakt, laat het ons dan weten via Instagram! (@wecallitbeauty) Dat vinden Anna en ik heel erg leuk. Tot de volgende blogpost! 🙂

3 thoughts on “DIY: Geometrische Pennenhouder

  1. Pingback: 50 dingen die je kunt doen in de herfst | Chapter 2

  2. Pingback: Deze 5 kerst DIY’s wil ik maken | Chapter 2

Geef een reactie

