DIY: supersnelle tiramisu

Tiramisu is absoluut één van mijn favoriete desserts. Desserts in het algemeen… I just love, love, love them! Het maken er van vind ik ook leuk, ik ben er alleen nog niet zo héél goed in. Totdat ik mijn eigen versie van een tiramisu bedacht, het was een daverend succes en daarom deel ik dit leuke recept maar al te graag met jullie. 

Door Anna

DSCN3471

Deze tiramisu is eigenlijk geen echte tiramisu, velen van jullie zullen denken dat er een enorm scala aan ingrediënten mist. Maar dit toetje is zeker de moeite waard, ontzettend lekker en absoluut geïnspireerd op de traditionele tiramisu. Let’s get started!

Wat heb je nodig?
– bastognekoeken of kandijkoeken
– sterke koffie
– slagroom
– pure chocolade
– suiker
– beslagkom
– mixer of garde
– (cocktail)glazen

Dit dessert maak ik in een glas, handig voor als je bijvoorbeeld met z’n tweeën eet. Dan kun je gewoon twee porties maken. Als je voor veel mensen gaat koken, is dit misschien geen aanrader.DSC_0262Ik begin met het zetten van een kopje sterke koffie. Deze laat ik vervolgens goed afkoelen. Vervolgens verkruimel ik de bastognekoeken. Twee koekjes per portie. Vervolgens verdeel ik de inmiddels afgekoelde koffie over de koekjes. Is de koffie nog niet afgekoeld? Don’t worry, je kunt ook eerst de slagroom kloppen. Ik gebruikte 125 ml, voeg wat suiker toe en klop tot een romige massa.

In mijn studentenhuisje hebben we geen mixer, maar ik ben er achter gekomen dat het ook prima met een garde lukt. Je hebt iets meer geduld nodig, maar als je lang en goed genoeg klopt, krijg je vanzelf de lekkerste slagroom.DSC_0265Koekjes en koffie in het glas? Verdeel dan de slagroom over de glazen. Ik heb er bewust voor gekozen het geheel niet glad te strijken. Zo ziet het er lekker luchtig en dromerig uit, bijna alsof het wolkjes zijn. Ten slotte heb ik wat pure chocolade geschaafd, ja gewoon met een kaasschaaf. Werkt prima! En je krijgt prachtige krullen chocolade om het geheel af te maken.

Je kunt de glazen nog even in de koelkast zetten zodat alles dezelfde temperatuur krijgt, maar het hoeft niet. Je kunt ook meteen aanvallen. Bon appétit! 

One thought on “DIY: supersnelle tiramisu

  1. Pingback: 50 dingen die je kunt doen in de herfst | Chapter 2

Geef een reactie

