CULTUURTIP: The Future of Fashion is Now

Afgelopen weekend was ik bij de opening van de mode-expositie The Future of Fashion is Now. Tijdens Vogue Fashion’s Night Out had ik hier al het een en ander over gehoord, omdat ik daar was, werd ik zelfs persoonlijk uitgenodigd. Ik kon dus niet meer weigeren. De expositie is te zien tot 18 januari 2015 in het Boijmans Van Beuningen Museum in Rotterdam.

Vandaag deel ik mijn favorieten met jullie. Het was moeilijk om te kiezen, maar uiteindelijk heb ik toch wat mooie beelden voor jullie kunnen maken. Deze expositie is een absolute aanrader. Als je van mode houdt, tenminste. De expositie focust op de toekomst van de mode. Er komende talloze (nieuwe) modeontwerpers aan bod die stuk voor stuk hun ideeën en ontwerpen tentoonstellen.

De expositie is onderverdeeld in vier delen:
1. Materialiteit en beleving, dit deel gaat over verschillende, vernieuwende materialen. Je komt hier bijvoorbeeld aardbeienplantjes tegen die stukken kant produceren. Ook hangt er een jurk die zonnepanelen bevat, op deze manier kun je met de stroom die je zelf opvangt, je telefoon opladen.

2. Het (her)definiëren van de menselijke figuur, in dit deel vind je allerlei ongebruikelijke maten en lichamen. Het gaat er vooral om dat modeontwerpers het ideaalbeeld van maatje 32/34 willen doorbreken. Ik vond dit heel interessant om te zien, helaas kon ik er geen foto’s maken. Je zult er echt even zelf langs moeten gaan. Ik vond het idee erachter toch mooier dan de ontwerpen die erbij hoorden. Het was een mooi idee, maar nog niet perfect uitgevoerd, als je het mij vraagt.

DSCN3263

3. Nieuwe waarden en nieuwe verhalen gaat uiteraard nog steeds over de toekomst van de mode, maar ook over het gebruiken van bijzondere stoffen en materialen. Waar deel 1 meer ingaat op de technologie, kun je hier niet meteen zien hoe de materialen anders zijn.

DSCN3269 DSCN3270 DSCN3271

Bij bovenstaande jurk bijvoorbeeld (Viktor & Rolf) heeft de ontwerper alleen gebruikt gemaakt van rode loperstof. Deze jurk is compleet gemaakt van de stof waar celebrities zo vaak overheen lopen. Ik vind ‘m prachtig!

DSCN3288 DSCN3286

Bovenstaande trui heeft de langste mouwen ever. Én het opschrift: Ceci n’est pas un sweater (ik ben geen trui, gebaseerd op Magritte). De Nederlandse ontwerper Antoine Peters wilde met deze trui een ‘one-size-fits-all-outfit’ creëren. Daarnaast heeft hij zich dus laten inspireren door kunstenaar Magritte, want: niets is wat het lijkt.

4. Mode-activisme: gemeenschap en politiek gaat vooral om politieke vraagstukken. Modeontwerpers laten hier zien hoeveel kracht mode kan hebben. Ze hebben kritiek op de maatschappij en dit laten ze zien door hun kleding. Erg bijzonder.

Kortom: deze expositie is absoluut de moeite waard. En als je dan toch in het museum rondloopt, neem dan meteen een kijkje in de rest van het museum dat de mooiste stukken bevat. Ik was met name fan van de designafdeling!

DSCN3315 DSCN3346 DSCN3342 DSCN3319 DSCN3350 DSCN3349 DSCN3361 DSCN3336

 

Extra tip! Als je het Vogue novembernummer koopt, krijg je een kortingskaart voor de expositie. Snel in huis halen, dus.

 

 

One thought on “CULTUURTIP: The Future of Fashion is Now

Geef een reactie

