De aantrekkingskracht van het WK

Ik ben absoluut geen voetbalfan en ik zal nooit begrijpen waarom er zoveel geld in deze sport omgaat. Toch heeft het WK elk vier jaar (en het EK trouwens ook) een enorme aantrekkingskracht. Voor een maand is heel Nederland één. Even vergeten we alle discussiepunten, één voor allen, allen voor één. En vooral: wij, wij, wij.

Want wij gaan naar het WK en wij spelen tegen Spanje. Maar als we verliezen? Dan hebben zij het gedaan. Toch?

wk.jpg

Ik stap in de trein, samen met heel wat Nederland-supporters. Overal om me heen zie ik oranje. Vlaggen, petjes, t-shirts, toeters en bellen. O ja, en bier kan niet ontbreken. De kleur van bier heeft namelijk ook wel iets weg van oranje. En wat is voetbal zonder bier?

Iedereen is vrolijk (nog wel). Vlaggen hangen uit, zowel de rood-wit-blauwe versie als de volledige oranje variant. Het lijkt wel alsof er dit jaar meer oranje dan ooit in de lucht hangt. Ik vind het gezellig, maar weet niet precies waarom. Waarom zorgt het WK voor zo’n saamhorigheidsgevoel en waarom associeert nagenoeg elke Nederlander oranje met gezelligheid?

Wij, consumenten, worden natuurlijk wel doodgegooid met het WK. Al weken of zelfs maanden, wordt er naar uitgekeken. En supermarkten zijn vast al jaren bezig met het ontwikkelen van een nieuwe wuppie. Heb jij de beste? Kun je fijne omzetcijfers verwachten. Heb jij het beste bier? Komen je vrienden bij jou ‘een drankje’ doen. Heb jij het grootste televisiescherm? Dan zit je woonkamer de komende weken vol. Zijn we wel één tijdens het WK? Of wil iedereen nog steeds ‘de beste’ zijn?

Ik ga geen voorspellingen doen, ik ben geen expert. Toch vrees ik voor het Nederlandse voetbalteam. Bovenal ben ik ontzettend nieuwsgierig wat de avond ‘ons’ gaat brengen. En vraag jij je af waarom een beautyblogger in vredesnaam een artikel over voetbal online gooit? Je bent ongetwijfeld niet de enige. Ik had simpelweg zin om een stuk tekst te schrijven en wat is er leuker dan inspelen op de actualiteit. Ik beschrijf vaak genoeg de trends in de mode, vandaag een hype uit de maatschappij.

Waarom kijk jij het WK wel of niet? Ik hoor het graag van je!

 

Geef een reactie

