Mijn nieuwe verslaving: The Vampire Diaries

Nadat ik Twilight had gezien in de bioscoop was ik eigenlijk al om: vampires are awesome! Toen de films van Twilight waren afgelopen vond ik dat dan ook heel jammer. Geen weerwolven, vampiers en enge scenes meer. Dacht ik. Ik wist helemaal niet dat The Vampire Diaries bestond en dat het toen op televisie kwam. Sinds afgelopen week heb ik besloten om het te gaan kijken.

En nu kijk ik dus The Vampire Diaries en ik ben op slag fan van de hele show (ook al ben ik pas net bij het tweede seizoen). Mijn eerste indruk van de serie was wel dat het op Twilight leek met een sausje van Pretty Little Liars. Wat best logisch is, de makers van The Vampire Diaries hebben namelijk ook mijn favoriete serie aller tijden gemaakt: Pretty Little Liars. De overeenkomsten zie je vooral in de manier waarop de serie wordt gefilmd, viel me op.

The Vampire Diaries was er eerder dan Twilight, maar toch vond ik het er op lijken. Ik heb ten slotte eerder Twilight gezien dan deze serie. Bij vampiers en een meisje dat gewoon een mens is denk ik automatisch aan The Twilight Saga. Niet gek dus, dat ik daar aan dacht. Na een paar afleveringen merkte ik pas dat dit iets heel anders is. De hoofdrolspeelster, Elena, lijkt totaal niet op Bella. En Damon en Stefan, de twee vampierenbroers in de serie, hebben ook een heel ander karakter dan Edward en de vampiers uit Twilight. De verhaallijnen zijn in The Vampire Diaries veel complexer. Ik snapte er eerst nog weinig van, er komen steeds meer mensen bij in het verhaal en opeens zijn er ook andere vampiers. Best gek, maar ook heel erg leuk. Als je het complexe verhaal en de achtergrond van de karakters begrijpt is het fijner om te kijken. Wat ik ook leuk vind is dat er onverwachte dingen gebeuren. Denk aan een vampier die opeens weer mensenbloed gaat drinken of een aanval pleegt op een mens. Dat bloed is niet zo prettig om te zien, maar het zorgt voor extra veel spanning in de show: heel tof!

De achtergrond van Elena vind ik ook heel mooi. Ze lijkt een gewoon meisje in de eerste paar afleveringen. Haar ouders zijn omgekomen door een auto-ongeluk.  Maar dan komt Stefan bij haar in de klas en veranderd alles. Ze dacht dat ze wereld normaal was, dat vampiers en heksen niet bestonden, maar dat blijkt niet zo te zijn. Haar wereld staat op zijn kop en ze kan niet ontkennen dat deze dingen voor haar ogen gebeuren, schrijft ze in haar dagboek. Het is mooi maar soms ook ontroerend wat ze schrijft.

Als je de serie nog niet kent, net zoals ik eerst, zou ik zeker een kijkje nemen. Vooral als je ook al eens Twilight hebt gekeken of fan bent van boeken en series over vampiers! 🙂

Until next time,
Paula.

4 thoughts on “Mijn nieuwe verslaving: The Vampire Diaries

  1. Dont want to spoil anything, but they are both a bit Mary-Sue’s. (Bella and Elena.) Maar ja, ik ben het met je eens. Zeker de eerste seizoenen zijn het zeker waard!

Geef een reactie

