5 x eten in de herfst

Ik kook niet dagelijks en als ik kook, maak ik meestal hetzelfde. Toch blijf ik het ontzettend leuk vinden om te koken en om nieuwe recepten te ontdekken. Ik bezoek vaak sites, foodblogs of ik kijk filmpjes van foodbloggers. Een van die sites is allerhande.nl. Je vindt hier zo veel leuke receptjes en je kunt allerlei thema’s kiezen. Zo ook: herfst.

Ter inspiratie deel ik hieronder wat kookideeën met jullie. Voor de recepten kun je kijken op de allerhande-site, maar het zijn vrij gangbare recepten, dus waarschijnlijk kun je ze ook elsewhere vinden. De foto’s in dit artikel komen wel allemaal van allerhande.nl.

1. Pompoensoep
Pompoensoep is een echt herfstrecept. Pompoen is op zichzelf natuurlijk een herfstig begrip. Helaas wordt de pompoen vaak geassocieerd met Halloween en minder vaak gezien als een eetbaar iets. Maar lezers, geloof me: pompoensoep is heerlijk. Echt het proberen waard en vele malen lekkerder dan ‘gewone stukjes pompoen’. Pompoensoep is een typische herfstsoep en is ook wat dikker dan de gangbare ‘cup-a-soupjes’.
Trouwens, door Allerhande heb ik nog veel meer pompoen-recepten ontdekt die zeker weten de moeite waard zijn. Kenden jullie de pompoenrisotto al? Nee, ik ook niet.

Pompoensoep

2. Warme appels uit de oven
Weer zo’n typisch onbekend herfstrecept. Dat kan dus eigenlijk niet, maar ik zal het proberen uit te leggen. Deze recepten zijn redelijk onbekend (in ieder geval bij mij). Maar nu ik ze eenmaal ken, vind ik ze typisch herfst. Een paar jaar geleden was ik met kerst in Stockholm en daar at ik warme appels met glazuur.

Deze waren geweldig en ik ben ze daarna nooit meer tegengekomen in Nederland (helaas!). Maar ik heb er ook nooit over nagedacht om het zelf te maken. Door dit recept heb ik weer nieuwe inspiratie. Ze zullen wel niet helemaal hetzelfde worden, maar met een beetje prutsen en knutselen met het recept kan ik vast een heel eind komen.

3. Stoofpeertjes
Stoofpeertjes hoort eigenlijk op nummer 1 te staan. Dit is toch wel het ultieme herfstvoedsel. En er zijn al zo veel variaties van mogelijk. Wauw, wat kan ik hiervan genieten. In warme siroop gestoofd of met ijs en chocola. Mijn ultieme combinatie heb ik nog niet gevonden. Tips zijn van harte welkom

4. Herfstquiches
Ook quiches kunnen niet ontbreken in deze lijst. Bijvoorbeeld met brie en appel. Of paddenstoel-prei? Ik ben zelfs benieuwd naar de spruiten-rookworstquiche. En ik houd niet eens van spruiten!

5. Herfstfruittiramisu
Ja, echt! Er bestaat herfsttiramisu. En wel met fruit. Ik heb er nog nooit van gehoord en ik kan niet wachten om dit recept uit te proberen. Dat moet toch geweldig zijn?

Herfstfruittiramisu

Natuurlijk zijn er nog veel andere recepten voor de herfst, maar voor nu houd ik het even hierbij. Ik hoop dat jullie het leuk vonden en er wat inspiratie uit kunnen putten.
O ja, wisten jullie dat Allerhande ook een thema ‘suikervrij‘ heeft? Ontzettend leuk en handig voor als je net als ik wat gezonder probeert te leven.

Hebben jullie nog leuke tips op het gebied van eten?

– Anna.

Geef een reactie

