De gouden nagellak

Enthousiast begon ik mijn nagels te lakken. Alle tien, één voor één. Ik was duidelijk nog betoverd door mijn aankopen. Kopen maakt mij nou eenmaal gelukkig en daarom doe ik het vrij vaak. Ik heb mezelf ooit aan geleerd om mezelf voor elke aankoop te vragen: heb ik dit echt nodig? Helaas heb ik mezelf ook aangeleerd om daar altijd ‘ja’ op te beantwoorden. Er is altijd wel een reden om dat leuke rokje of die mooie blouse te kopen. En dit keer was het de gouden nagellak, want: kerst.

Nu mijn nagels eenmaal gelakt waren en de lak was opgedroogd, merkte ik dat de betovering aan het uitwerken was. Denk: Assepoester die na een magische nacht weer zichzelf wordt. Ik begon me van alles af te vragen. Vind ik deze nagellak echt mooi? Is dit wel feestelijk? Misschien moest ik gewoon nog een tweede laagje aanbrengen. Ja, dat was het vast.

Nee, dit was het ook niet. Veel te glanzend. Niets voor mij. Teleurgesteld plofte ik neer op mijn bed. Was dit mijn zoveelste een miskoop? Ik kon het maar nauwelijks geloven. In de winkel was ik er nog zo enthousiast over. Ik had deze gouden kleur nog speciaal omgewisseld voor de rode kleur die ik eerst in mijn handen had. Wat had ik een spijt.

Ik begon op mezelf in te praten: zo erg is het nu ook weer niet. Je moet het gewoon wat beter combineren. En misschien werkt een Matt Finish-lakje? Dit hielp, mijn nagels zagen er inderdaad een stuk beter uit. Maar toch bleef ik twijfelen. Ik besloot jullie hulp in te schakelen met behulp van een poll, genaamd ‘Gouden nagellak: classy or trashy’.

Ik kan nou niet bepaald zeggen dat er massaal gestemd is, maar ik heb zeker een hoop stemmen binnen gekregen. Of ik er veel aan had, valt te bezien. Trashy won. Maar slechts met een kleine meerderheid (57% tegenover 43%). Ik heb de verschillen natuurlijk bijgehouden, deze verschoven vaak. Elke extra stem had zoveel invloed. Ik besloot de nagellak nog even op mijn nagels te laten zitten, als een soort reminder. Ik moest een duidelijke mening ontwikkelen, want als ik het zelf niet wist wat moest ik jullie dan vertellen.

Inmiddels heb ik de nagellak weer van mijn nagels afgehaald. Ik ben er van overtuigd dat ik er, zeker voor een feestje, wel degelijk wat mee kan. Bijvoorbeeld in combinatie met andere kleuren. Als subtiele touch voor bij wat anders, maar niet als basiskleur. Voor nu laat ik hem nog even in de kast staan, maar ik zal hem zeker niet vergeten, deze gouden nagellak.

Geef een reactie

