De toetjesrubriek: meloenijs met chocolade

Vanaf vandaag zal ik elke week een artikel plaatsen waarin ik vertel over leuke, maar simpele toetjes om te maken. Deze week begin ik met waterijsjes met een chocoladetopping. Ik vond dit recept op allerhande.ah.nl.

image

Allereerst: wat hebben we nodig?

– een meloen
– suiker (100 gram)
– vanillesuiker (1 zakje)
– pure chocolade (100 gram)
– staafmixer
– ijsvormpjes

image

image

image

Voordat je begint met deze ijsjes is het goed om te weten dat je het goed moet plannen. Je begint namelijk met het maken van de meloenijsjes en voordat deze goed bevroren zijn moet je eerst zes uur (!) wachten. Pas daarna kun je verder. Als je dit recept als toetje wilt gebruiken, raad ik aan om ’s ochtends te beginnen met het maken van de ijsjes en dan vlak voor het eten verder te gaan. Je kunt het ijs natuurlijk ook een dag van te voren maken.

Het meloenijs

image

image

image

image

Snijd de meloen eerst doormidden en daarna in kleinere stukken. Verwijder de schil en snijd de stukken meloen in nog kleinere stukken. Doe hierna de stukjes in een bak en pureer ze met een staafmixer. Roer vervolgens de suiker en de vanillesuiker erdoorheen en giet het geheel in de ijsvormpjes. Zet dit in de vriezer en laat het daar minstens zes uur staan.
image

image

De chocoladetopping

In het originele recept staat dat je de chocolade moet smelten in de magnetron. Deze heb ik echter niet. Daarom heb ik de chocola au bien marie gesmolten. Bij deze methode zet je de chocola in een bakje boven een pan met kokend water. Op deze manier smelt de chocola iets minder snel, maar verder maakt het eigenlijk geen verschil met een magnetron. Het gaat er immers om dat de chocolade smelt.

Voordat je de chocola smelt, moet je de reep natuurlijk wel even in stukjes snijden of breken. Je kunt niet zomaar een enorm stuk chocolade gaan smelten.

Wanneer de chocola gesmolten is, haal dan de ijsjes uit hun vorm. Dit gaat gemakkelijker als je het uiteinde van de ijsvormpjes even onder het hete water houdt. Doop de ijsjes in de chocoladesaus en wacht tot de chocolade hard wordt dit zal vrij snel gaan, omdat de ijsjes zo koud zijn).

En dat is het, dan zijn je ijsjes klaar. Nadeel: je kunt ze niet zo heel lang bewaren. Eigenlijk moet je ze direct opdienen en opeten. Je kunt ze eventueel nog even bewaren in een diepvriesdoos in de vriezer.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden. Dit is zeker een aanrader en heerlijk voor in de zomer. Het zijn heerlijke frisse ijsjes. Zelf ben ik een groot voorstander van zelf ijsjes maken. Je weet dan tenminste wat je eet en wat er in je ijs zit. Als je waterijsjes in de winkel koopt, zitten de producten meestal vol met geur-, kleur- en smaakstoffen.

Volgende week ga ik een trifle maken, so stay tuned!

– Anna.

Geef een reactie

